2 403 läst ·
39 svar
2k läst
39 svar
Montering av garderob?
Det där ser spontant inte rätt ut, som att du försöker montera skruven på fel ställe. Har du tittat noga på instruktionerna och säkerställt att det är rätt skruvhål?S S88 skrev:Jag har kämpat med skruvarna i ett antal timmar, jag har nu fått i 3 skruvar. Men den sista går inte ner och det värsta är nu när den fastnar så åker skruvmejseln bara runt. Spåren som man skruvar i är nästan helt bortnöta. Ska tillägga den skruven har jag kämpat med mest och jag har provat att,skruva i den i alla skruvhål innan jag fick ner dom andra 3. Har provat att hamra ner den också,men det funkar inte heller. Så vad ska man göra?
Klart man ska men kom igen nu. Det är Wera med Lasertip som gäller, inte Ryobi.P paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.clasohlson.com/se/Wera-Kraftform-XXL-2,-skruvmejslar/p/40-9308
Jo den där är nog också bra för att slippa "skruvmejselmisär" men dyrare.😉ClasseClas skrev:
Sen i sak så har det sina fördelar att använda en skruvdragare så fort det är ett antal skruvar som ska dras.
Men har man aldrig gjort det så bör man träna på något eftersom kör man för hårt så spricker oftast trät.
Klart TS ska ha Wera med Lasertip. Då går det som en dans och fredagsölen kommer att sitta som en smäck! 😀Det går ju att köpa enbart en Weramejsel till att börja med.P paralun skrev:
https://www.bauhaus.se/skruvmejsel-...86041&indexName=nordic_production_sv_products
Sen detta med IKEA-möbler. Dessa bör skruvas för hand. Risken är att man drar för djupt och blir det bara fel. Eftersom skivorna inte har exakt identisk densitet överallt så blir momentstoppet på skruvdragaren för inexakt.
Förvisso kan man skruva i med skruvdragare och sen handdra sista millimetrarna men då gäller det att ha bra koll.
Ok.ClasseClas skrev:
Sen detta med IKEA-möbler. Dessa bör skruvas för hand. Risken är att man drar för djupt och blir det bara fel. Eftersom skivorna inte har exakt identisk densitet överallt så blir momentstoppet på skruvdragaren för inexakt.
Förvisso kan man skruva i med skruvdragare och sen handdra sista millimetrarna men då gäller det att ha bra koll.
Håller inte med angående skruvdragare utan det funkar men man måste ha absolut kontroll både på varvtal samt moment. Man lärde sig snabbt efter någon sönderdragning 😇
Redigerat:
Yes, jag har kollat och det är rätt. Men måste säga att det känns som att skruven är för stora i förhållande till hållen.possum77 skrev:
De skruvar som jag fått i har jag låtit sitta kvar. Men den som inte går i har jag tagit ur, jag har beställt en ny skruv på IKEA, så den kommer om 14 dagar. Tyvärr bor jag på en ort där IKEA inte finns.E etompau skrev:Om skruvmejseln slirar när du drar skruven så har du fel skruvmejsel/bits.
Det ska inte krävas superkrafter att dra i dessa skruvar, dock kan man behöva pressa med en nedåtkraft på skruvmejseln samtidigt som man vrider.
Är skruvarna nu utslitna och skadade så måste du byta dom. Vrid loss de skadade skruvarna med en tång, typ polygrip.
De 8 st skruvarna är de som håller topp- och bottenskivorna på plats mot sidorna. Är du 100 % säker på att du sätter dessa skruvar rätt i sidoskivorna ? Det är lätt att se om du måttar med en av topp- eller bottenskivan om du ställer den upp då bör du se att det finns ett motsvarande hål i topp- eller bottenskivan. Hoppas du förstår vad jag menar.
/B
/B
Du menar https://products.wera.de/se/features_kraftform_handle_flaschenoeffner___bottle_opener.htmlClasseClas skrev:
Jag undrade också om det verkligen var rätt ställe för skruvarna, men det ser det ju helt klart ut att vara enligt beskrivningen och bilden från TS.
https://www.ikea.com/se/sv/p/busunge-klaedskap-vit-20305707/
Bono_R skrev:
De 8 st skruvarna är de som håller topp- och bottenskivorna på plats mot sidorna. Är du 100 % säker på att du sätter dessa skruvar rätt i sidoskivorna ? Det är lätt att se om du måttar med en av topp- eller bottenskivan om du ställer den upp då bör du se att det finns ett motsvarande hål i topp- eller bottenskivan. Hoppas du förstår vad jag menar.
/B
Något jag stört mig på länge är att IKEA inte skriver ut vilken bits/mejsel som behövs. Är det någon som har en bra förklaring på det?
Numera beställer man delar på webben. De brukar vara rätt snabba.E etompau skrev:
Har man tur finns det man behöver i butik.
Hur som helst lär skruvarna behöva bytas efter den här misshandeln...