Behöver ta upp ett antal friskluftsintag i huset eftersom fönsterbyte har tagit bort spaltventilerna.
Huset är sådant att innervägg är lättbetong (150mm) och yttervägg är tegel (100mm) , däremellan 100 mm luftspalt med 80 mm isolering.
Innerväggen är 2400mm och ytterväggen är 2050 mm , båda står på plattan. Utrymmet mellan är oisolerat och panel/nät gör att det är inte fritt in. Takstolarna vilar alltså på innerväggen.
Tänkte hålsåga rakt genom lättbetongen, men frågan är ifall det är okej att ta luft från takfotsutrymmet?
Det är välventilerat via öppningar med nät under taket.
Eller måste jag gå ner med ett rör till utsidan av panelen som är botten till takfoten?
DEt blir knepigare för då måste jag ta bort panelen i stycken eller sin helhet, och vi har ytterbelysning etc som ligger innan för denna.
Huset är sådant att innervägg är lättbetong (150mm) och yttervägg är tegel (100mm) , däremellan 100 mm luftspalt med 80 mm isolering.
Innerväggen är 2400mm och ytterväggen är 2050 mm , båda står på plattan. Utrymmet mellan är oisolerat och panel/nät gör att det är inte fritt in. Takstolarna vilar alltså på innerväggen.
Tänkte hålsåga rakt genom lättbetongen, men frågan är ifall det är okej att ta luft från takfotsutrymmet?
Det är välventilerat via öppningar med nät under taket.
Eller måste jag gå ner med ett rör till utsidan av panelen som är botten till takfoten?
DEt blir knepigare för då måste jag ta bort panelen i stycken eller sin helhet, och vi har ytterbelysning etc som ligger innan för denna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spaltventilerna"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Sant, det är varmt som en ugn uppe på nockvinden ialla fall men jag räknar med att skorstenseffekten skapar drag ut genom ventilationsgallren vid nocken och insug där nere.Josth skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

