Behöver ta upp ett antal friskluftsintag i huset eftersom fönsterbyte har tagit bort spaltventilerna.

Huset är sådant att innervägg är lättbetong (150mm) och yttervägg är tegel (100mm) , däremellan 100 mm luftspalt med 80 mm isolering.

Innerväggen är 2400mm och ytterväggen är 2050 mm , båda står på plattan. Utrymmet mellan är oisolerat och panel/nät gör att det är inte fritt in. Takstolarna vilar alltså på innerväggen.

Tänkte hålsåga rakt genom lättbetongen, men frågan är ifall det är okej att ta luft från takfotsutrymmet?
Det är välventilerat via öppningar med nät under taket.

Eller måste jag gå ner med ett rör till utsidan av panelen som är botten till takfoten?
DEt blir knepigare för då måste jag ta bort panelen i stycken eller sin helhet, och vi har ytterbelysning etc som ligger innan för denna.

Diagram som visar väggkonstruktionen för friskluftsintag med lättbetong, tegel och panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Schematisk illustration av väggsektion med lättbetong, tegel, och takstol, avsedd för diskussion om friskluftsintag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Finns det möjlighet att borra in spaltventiler i de nya fönstren?

Åsa Lund skrev:
Finns det möjlighet att borra in spaltventiler i de nya fönstren?
Tveksamt, underhållsfria energiglasfönster . Skulle nog köpts från början m ventiler isåfall. Inget jag är sugen att testa ialla fall.

Vi har dessutom få element under fönster så det hade blivit kallras.

Det går säkert bra att ta luften via takfotsutrymmet om det är bra ventilerat. När det är som varmast på sommaren skulle möjligen luften bli aningen varmare där.

Josth skrev:
Det går säkert bra att ta luften via takfotsutrymmet om det är bra ventilerat. När det är som varmast på sommaren skulle möjligen luften bli aningen varmare där.
Sant, det är varmt som en ugn uppe på nockvinden ialla fall men jag räknar med att skorstenseffekten skapar drag ut genom ventilationsgallren vid nocken och insug där nere.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.