19 353 läst ·
6 svar
19k läst
6 svar
montering av de olika avloppsrör i badrum:
Hej!
Det känns som att komma in djungel när man börjar planera ett badrum. Just nu undrar jag om det finns några regler på hur t ex avloppsrören för WC-stol, handfat, tvättmaskin osv ska monteras - diameter, höjd på väggen, läget på golvet, monterinssätt osv.
Det känns som att komma in djungel när man börjar planera ett badrum. Just nu undrar jag om det finns några regler på hur t ex avloppsrören för WC-stol, handfat, tvättmaskin osv ska monteras - diameter, höjd på väggen, läget på golvet, monterinssätt osv.
Ett förslag kan väl vara en stam med 110 mm rör från toalettstolen, dit sedan övriga avlopp ansluter med 40 mm rör. Fall är naturligtvis väsentligt. Nya BBV ger väl att man försöker dra allt utom toalstolen och golvbrunn som väggavlopp om möjligt.
Utgå så som GoForIt säger med en 110-stam in i badrummet. försök dra den rätt så pang på toastolen utan massa onödiga krökar. Jag hade aldrig lagt 40mm till något i badrummet, lägg 50mm till handfatet och tvättmaskinen och dra 75 till golvbrunnen. Om planlösningen tillåter det så anlut dessa på 110-stammen, om inte kanske du exempelvis kan dela stammen så att ena delen går till toan och andra bort i den delen av rummet där de andra avloppen ska anslutas. Glöm inte att det är max 45 graders vinklar som gäller i golvet.
Handfatet
jag har 2 styck 45 graders böjar i bjälklaget (ok ?)
sedan fortsätter röret lodrätt upp i en innervägg med 70 reglar
när röret sen ska vinklas ut till handfatet måste jag använda en 90 graders böj
det finns olika modeller .
Bör jag använda en med lång radie ? (RSK 283 01 73)
Anders
jag har 2 styck 45 graders böjar i bjälklaget (ok ?)
sedan fortsätter röret lodrätt upp i en innervägg med 70 reglar
när röret sen ska vinklas ut till handfatet måste jag använda en 90 graders böj
det finns olika modeller .
Bör jag använda en med lång radie ? (RSK 283 01 73)
Anders
Lite trådkapning där Anders
Jag satte mitt handfat med en 90-gradare i övergången mellan handfat/lodrätt rör i väggen. Är ju bara ett 50mm rör och sedan dimper det rakt ner så det kan omöjligen vara ett problem.
En av anledningarna till att man helst inte vill ha 90-gradersböjar är ju att man vill kunna köra rensband och liknande genom dem. Det är ju inget problem om 90-böjen sitter precis i änden på röret. Så är ju exempelvis nio av tio skithusstolar monterade...
En av anledningarna till att man helst inte vill ha 90-gradersböjar är ju att man vill kunna köra rensband och liknande genom dem. Det är ju inget problem om 90-böjen sitter precis i änden på röret. Så är ju exempelvis nio av tio skithusstolar monterade...
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Finns ju iofs ett skäl till. Man vill inte att vattnet skall bromsas upp för mycket av kröken, då riskerar man att vatten så att säga studsar tillbaka bakåt och försämrar flödet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden