Hejsan, igår lyckades jag ta bort den gamla 400v elementet och montera den här nya, men jag har 4st kablar från elementet och 3st från vägen
kan någon snälla berätta hur jag måste koppla så att det blir rätt? Jag kopplade den svarta, blåa och gulgröna med samma färg från elementet men det hände inget, jag har 1st brun kabel från elementet som jag inte vet hur och till vilken färg ska kopplas till 
Vad står det i monteringsanvisningen för elementet?
Koppla som i den övre bilden:
1 - Svart
2 - Brun
GND - gul/grön
4 - Blå
5 -
1 - Svart
2 - Brun
GND - gul/grön
4 - Blå
5 -
Koppla svart och brun från elementet mot svart och blå i väggen så har du det rätt så långt den blå i sladden använder du inte. Att du har samma spänning på nya som gamla elementet får vi anta annars får du låg effekt bara.Reza133 skrev:
Hejsan, igår lyckades jag ta bort den gamla 400v elementet och montera den här nya, men jag har 4st kablar från elementet och 3st från vägenkan någon snälla berätta hur jag måste koppla så att det blir rätt? Jag kopplade den svarta, blåa och gulgröna med samma färg från elementet men det hände inget, jag har 1st brun kabel från elementet som jag inte vet hur och till vilken färg ska kopplas till
![]()
Ok, jag ska försöka med din variant, annars måste jag ta in en elektrikerGK100 skrev:
Hos oss har elektrikern använt kabel som innehåller (4 g 2,5) svart, brun, blå samt gul/grön. Och har då använt även använt blå som "en tredje fas" vilket jag förstår är godkänt och sedan använt detta för att sprida lasterna så inte alla elementet hamnar på samma grupp.. Hos dig borde det då vara svart och blå som är faser. Men man ska ju inte chansa. Har du något mätverktyg så du kan mäta upp faserna ?. Be någon av våra forum"gudar" om hjälp så går det säkert bra.






