Hejsan, igår lyckades jag ta bort den gamla 400v elementet och montera den här nya, men jag har 4st kablar från elementet och 3st från vägen :)kan någon snälla berätta hur jag måste koppla så att det blir rätt? Jag kopplade den svarta, blåa och gulgröna med samma färg från elementet men det hände inget, jag har 1st brun kabel från elementet som jag inte vet hur och till vilken färg ska kopplas till :)
 
  • Nyinstallerat vitt elektriskt element på vägg med synliga kabeluttag på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med fyrkärnig kabel och vägguttag, synliga färger svart, blå, brun och gulgrön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen installationsdosa med svart, blå och gulgrön kabel från väggen kopplade, obunden brun kabel från element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad står det i monteringsanvisningen för elementet?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Här en bild på första sidan :ø
 
  • Elritning med symboler för anslutningar och komponenter för 400V och 2400V installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det gamla var 400v?
Färgerna tyder på att det var 230v
 
Koppla som i den övre bilden:
1 - Svart
2 - Brun
GND - gul/grön
4 - Blå
5 -
 
Reza133 Reza133 skrev:
Hejsan, igår lyckades jag ta bort den gamla 400v elementet och montera den här nya, men jag har 4st kablar från elementet och 3st från vägen :)kan någon snälla berätta hur jag måste koppla så att det blir rätt? Jag kopplade den svarta, blåa och gulgröna med samma färg från elementet men det hände inget, jag har 1st brun kabel från elementet som jag inte vet hur och till vilken färg ska kopplas till :)
Koppla svart och brun från elementet mot svart och blå i väggen så har du det rätt så långt den blå i sladden använder du inte. Att du har samma spänning på nya som gamla elementet får vi anta annars får du låg effekt bara.
 
O OSTRUNE skrev:
Är du säker på att det gamla var 400v?
Färgerna tyder på att det var 230v
Ja, den var en 400v
 
  • Närbild på en transparent 400V elkontakt med synliga färgade kablar och märkningen "STARK".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en Siemens-enhet som visar teknisk information och varningstexter, bekräftar att den är en 400V, 1000W apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BrokenArrow skrev:
Koppla som i den övre bilden:
1 - Svart
2 - Brun
GND - gul/grön
4 - Blå
5 -
Men jag har ingen brun kabel från vägen
 
Vad spelar det för roll? Det viktiga är att det är två faser och jord.
 
Reza133 Reza133 skrev:
Men jag har ingen brun kabel från vägen
Jag refererade till andra bilden i ditt första inlägg. Jag trodde du tänkte använda det kontaktdonet. Då borde det bli samma koppling som i GK100:s förslag.
 
GK100 GK100 skrev:
Koppla svart och brun från elementet mot svart och blå i väggen så har du det rätt så långt den blå i sladden använder du inte. Att du har samma spänning på nya som gamla elementet får vi anta annars får du låg effekt bara.
Ok, jag ska försöka med din variant, annars måste jag ta in en elektriker :) Tack
 
B BrokenArrow skrev:
Jag refererade till andra bilden i ditt första inlägg. Jag trodde du tänkte använda det kontaktdonet. Då borde det bli samma koppling som i GK100:s förslag.
Ok, Tack
 
Reza133 Reza133 skrev:
Ok, jag ska försöka med din variant, annars måste jag ta in en elektriker :) Tack
Den blåa kabeln från elementet ska in användas alls menar du?
 
Hos oss har elektrikern använt kabel som innehåller (4 g 2,5) svart, brun, blå samt gul/grön. Och har då använt även använt blå som "en tredje fas" vilket jag förstår är godkänt och sedan använt detta för att sprida lasterna så inte alla elementet hamnar på samma grupp.. Hos dig borde det då vara svart och blå som är faser. Men man ska ju inte chansa. Har du något mätverktyg så du kan mäta upp faserna ?. Be någon av våra forum"gudar" om hjälp så går det säkert bra.
 
Vilket artikelnummer är det på elementet? Om det är enligt alternativ 2 så ser det på kopplingsschemat ut som det behövs nolla också och det har du i så fall inte framtaget i den dosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.