3 838 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Montering av 400v värmeelement
Ja, jag har mätverktyg och jag 230v på blå och 230v på den svartaBono_R skrev:
Hos oss har elektrikern använt kabel som innehåller (4 g 2,5) svart, brun, blå samt gul/grön. Och har då använt även använt blå som "en tredje fas" vilket jag förstår är godkänt och sedan använt detta för att sprida lasterna så inte alla elementet hamnar på samma grupp.. Hos dig borde det då vara svart och blå som är faser. Men man ska ju inte chansa. Har du något mätverktyg så du kan mäta upp faserna ?. Be någon av våra forum"gudar" om hjälp så går det säkert bra.
Ja, den är just det som fattas en nolla och jag får väl be en elektriker komma hit och dra en sånt kabel. TackO OSTRUNE skrev:
Nej den ska du inte använda den är avsedd för att aktivera nattsänkning genom att koppla nolla dit. Det OSTRUNE nämner är troligtvis bara olika utföranden med kontakt eller inte på sladden. Om du inte använder gamla kontakten isolera änden på blå annars lägg den på 4 som BrokenArrow skrev. Det enda viktiga är att du får ihop de grön/gula skyddsjordarna. Och du har visat att det är 400 V även på gamla så du har alla möjligheter att lyckas.Reza133 skrev:
TackGK100 skrev:
Nej den ska du inte använda den är avsedd för att aktivera nattsänkning genom att koppla nolla dit. Det OSTRUNE nämner är troligtvis bara olika utföranden med kontakt eller inte på sladden. Om du inte använder gamla kontakten isolera änden på blå annars lägg den på 4 som BrokenArrow skrev. Det enda viktiga är att du får ihop de grön/gula skyddsjordarna. Och du har visat att det är 400 V även på gamla så du har alla möjligheter att lyckas.
Vad mäter du mot?Reza133 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart från väggen - 1 - 1 - Svart från elementet
Blå från väggen - 2 - 2 - Brun från elementet
G/G från väggen - ”jord” - ”jord” - G/G från elementet
”tom” - 4 - 4 - blå från elementet
Nu funkar denGK100 skrev:
Nej den ska du inte använda den är avsedd för att aktivera nattsänkning genom att koppla nolla dit. Det OSTRUNE nämner är troligtvis bara olika utföranden med kontakt eller inte på sladden. Om du inte använder gamla kontakten isolera änden på blå annars lägg den på 4 som BrokenArrow skrev. Det enda viktiga är att du får ihop de grön/gula skyddsjordarna. Och du har visat att det är 400 V även på gamla så du har alla möjligheter att lyckas.
Reza133 skrev:
Hejsan,Reza133 skrev:
Har du någon annan hur jag ska koppla in den här elementen, den har fem trådar
230V eller 400V?
exakt vilken modell?
Vad säger typskylten (bild)?
Följande kan vara en arbetshypotes:
Brun & Svart = Fas-Fas alt Fas-Nolla (matningen)
Blå = Klockstyrning, kopplas mot Nolla via timer/brytare
Vit/Grå = styrning till slavelement.
Detta är som sagt bara en arbetshypotes och inget du ska koppla efter, utan det måste undersökas, antingen genom att öppna elementet eller genom manualen.
exakt vilken modell?
Vad säger typskylten (bild)?
Följande kan vara en arbetshypotes:
Brun & Svart = Fas-Fas alt Fas-Nolla (matningen)
Blå = Klockstyrning, kopplas mot Nolla via timer/brytare
Vit/Grå = styrning till slavelement.
Detta är som sagt bara en arbetshypotes och inget du ska koppla efter, utan det måste undersökas, antingen genom att öppna elementet eller genom manualen.
Såhär står på den






