Bono_R Bono_R skrev:
Hos oss har elektrikern använt kabel som innehåller (4 g 2,5) svart, brun, blå samt gul/grön. Och har då använt även använt blå som "en tredje fas" vilket jag förstår är godkänt och sedan använt detta för att sprida lasterna så inte alla elementet hamnar på samma grupp.. Hos dig borde det då vara svart och blå som är faser. Men man ska ju inte chansa. Har du något mätverktyg så du kan mäta upp faserna ?. Be någon av våra forum"gudar" om hjälp så går det säkert bra.
Ja, jag har mätverktyg och jag 230v på blå och 230v på den svarta

O OSTRUNE skrev:
Vilket artikelnummer är det på elementet? Om det är enligt alternativ 2 så ser det på kopplingsschemat ut som det behövs nolla också och det har du i så fall inte framtaget i den dosa.
Ja, den är just det som fattas en nolla och jag får väl be en elektriker komma hit och dra en sånt kabel. Tack

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Nu är inte jag elektriker så jag hoppas och tror att någon som är elektriker kan svara dig på vad resp kabel ska visa för volt mot jordkabel.

Reza133 Reza133 skrev:
Den blåa kabeln från elementet ska in användas alls menar du?
Nej den ska du inte använda den är avsedd för att aktivera nattsänkning genom att koppla nolla dit. Det OSTRUNE nämner är troligtvis bara olika utföranden med kontakt eller inte på sladden. Om du inte använder gamla kontakten isolera änden på blå annars lägg den på 4 som BrokenArrow skrev. Det enda viktiga är att du får ihop de grön/gula skyddsjordarna. Och du har visat att det är 400 V även på gamla så du har alla möjligheter att lyckas.

GK100 GK100 skrev:
Nej den ska du inte använda den är avsedd för att aktivera nattsänkning genom att koppla nolla dit. Det OSTRUNE nämner är troligtvis bara olika utföranden med kontakt eller inte på sladden.
Ok, Tack ska du ha!

P
Reza133 Reza133 skrev:
Om du mäter mellan blå och svart,vad visar det?

GK100 GK100 skrev:
Nej den ska du inte använda den är avsedd för att aktivera nattsänkning genom att koppla nolla dit. Det OSTRUNE nämner är troligtvis bara olika utföranden med kontakt eller inte på sladden. Om du inte använder gamla kontakten isolera änden på blå annars lägg den på 4 som BrokenArrow skrev. Det enda viktiga är att du får ihop de grön/gula skyddsjordarna. Och du har visat att det är 400 V även på gamla så du har alla möjligheter att lyckas.
Tack

Reza133 Reza133 skrev:
Vad mäter du mot?

Eluttag under installation med exponerade kablar märkta enligt inläggsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk kabel med blå, brun, gul/grön tråd och kopplingsdosa mot trägolv.
Skapa konto

Svart från väggen - 1 - 1 - Svart från elementet
Blå från väggen - 2 - 2 - Brun från elementet
G/G från väggen - ”jord” - ”jord” - G/G från elementet
”tom” - 4 - 4 - blå från elementet

Demmpa Demmpa skrev:
Vad mäter du mot?

[bild]
[bild]

Svart från väggen - 1 - 1 - Svart från elementet
Blå från väggen - 2 - 2 - Brun från elementet
G/G från väggen - ”jord” - ”jord” - G/G från elementet
”tom” - 4 - 4 - blå från elementet
Ok, Tack

GK100 GK100 skrev:
Nu funkar den :) Tack

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Reza133 Reza133 skrev:
Reza133 Reza133 skrev:
Hejsan,
Har du någon annan hur jag ska koppla in den här elementen, den har fem trådar :)

• Termostat för element med inställningsratt och fem färgkodade trådar som sticker ut.
    Skapa konto
  • Öppen väggmonterad eldosa med fem trådar redo för installation av element.
    Skapa konto
Vad säger inkopplingsschemat på elementet/montageanvisningen?

Det står inget på den, den är köpt begagnad

230V eller 400V?

exakt vilken modell?
Vad säger typskylten (bild)?

Följande kan vara en arbetshypotes:
Brun & Svart = Fas-Fas alt Fas-Nolla (matningen)
Blå = Klockstyrning, kopplas mot Nolla via timer/brytare
Vit/Grå = styrning till slavelement.
Detta är som sagt bara en arbetshypotes och inget du ska koppla efter, utan det måste undersökas, antingen genom att öppna elementet eller genom manualen.

Såhär står på den

• Vit elektrisk enhet märkt MEB 503, 400V-300W, från LV produkter Järpås Sweden.
    Skapa konto
  • Användning av en elektrisk spänningsprovare för att testa en kabelanslutning.
    Skapa konto
  • Hand håller en spänningsprovare som visar 240 volt.
    Skapa konto
  • Hand håller en spänningsprovare mot en eluttagets anslutningar, visar 236V.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.