4 634 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Montera vägguttag där Element satt innan?
Hej!
Har bytt ett stort antal kontakter i huset från 2 vägguttag till 6 vägguttag för att slippa ha alla dessa grenkontakter och skarvsladdar osv. Jag är medveten om att man inte ska byta från "utan jord" till "jordad" kontakt osv samt att man ska ha samma lösning i hela rummet. Är det jord i det rummet så ska alla kontakter ha det.
Nu gäller detta garaget. Där har tidigare ägare installerat 2 stora element på 800W vardera precis bredvid varandra. Något som enligt mig är helt onödigt.
Jag vill mycket hellre ha 1 element samt ett vägguttag med 6 kontakter/pluggar.
Elementet är som sagt på 800W. Men hur vet jag om det går bra att ta loss elementet och koppla på ett vanligt vägguttag? Tjocklek på kablen? Motstånd/verktyg som behövs för att avgöra?
Är rekomendationen att ta hem en elektriker för detta?
Känns spontant som en väldigt enkel sak att göra själv precis som jag gjort i övriga huset.
Min tanke:
* Dra ur proppen
* Stänga av strömmen på huvudströmbrytaren (gör alltid det för säkerhets skull)
* Verifiera att elementet inte har ström
* Skruva bort elementet
* Montera vägguttag
* Slå på strömmen och verifiera att det funkar.
Ungefär så ser jag flödet för arbetet.
Får man göra det om man inte har licens/elektriker?
Har bytt ett stort antal kontakter i huset från 2 vägguttag till 6 vägguttag för att slippa ha alla dessa grenkontakter och skarvsladdar osv. Jag är medveten om att man inte ska byta från "utan jord" till "jordad" kontakt osv samt att man ska ha samma lösning i hela rummet. Är det jord i det rummet så ska alla kontakter ha det.
Nu gäller detta garaget. Där har tidigare ägare installerat 2 stora element på 800W vardera precis bredvid varandra. Något som enligt mig är helt onödigt.
Elementet är som sagt på 800W. Men hur vet jag om det går bra att ta loss elementet och koppla på ett vanligt vägguttag? Tjocklek på kablen? Motstånd/verktyg som behövs för att avgöra?
Känns spontant som en väldigt enkel sak att göra själv precis som jag gjort i övriga huset.
Min tanke:
* Dra ur proppen
* Skruva bort elementet
* Montera vägguttag
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 149 inlägg
Om du tänker installera ett uttag på samma grupp som elradiatorer så avråder jag bestämt. Om man ersätter samtliga elradiatorer så kanske man kan sätta uttag på dess plats istället, men inte en blandning.
För det andra behöver man identifiera en neutralledare för att öht kunna montera ett schukouttag. En blå ledare betyder inte att det är en nolla. Detta behöver man kolla upp så att man är 100% säker. Kontrollera genom att inspektera. Försök inte mäta ifall en ledare är neutralledare eller inte, sådana mätningar är upplagt för feltolkningar.
För det andra behöver man identifiera en neutralledare för att öht kunna montera ett schukouttag. En blå ledare betyder inte att det är en nolla. Detta behöver man kolla upp så att man är 100% säker. Kontrollera genom att inspektera. Försök inte mäta ifall en ledare är neutralledare eller inte, sådana mätningar är upplagt för feltolkningar.
Rita gärna upp hur du tänkt.Deffe skrev:
Hej!
Min tanke:
* Dra ur proppen
* Skruva bort elementet
* Montera vägguttag
Finns något schema i centralen tro?
Så kan du kladda lite på det i Paint.
Produkter som diskuteras: "Paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
371 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 149 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp vid byta av väggmonterad blandare
Vatten & Avlopp -
Hur demontera kopplingen mellan kopparör i väggen och duschblandaren
Vatten & Avlopp -
montera diskbänk med två blandare
Vatten & Avlopp -
Vi måste byta vindskiva där kopparledningen sitter monterad .
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Vidarekoppling via vägguttag
El