Hej, Vi ska montera ett metallräcke i en trappa av granitblock. Undrar då hur man monterar räcket för bästa resultat, minst risk för sprickor i graniten, osv. Företaget som tillverkar räcket rekommenderar hammarborr och SDS borrar för själva borrningen. Utöver det har jag läst om att använda en kemisk förankring/injekteringsbult. Undrar om det är rätt väg att gå och tips på prisvärda SDS borrar.

Kemiska förankringar (injekteringsbultar):
Detta är det vanligaste och säkraste alternativet för granit och betong. Borra hål i graniten/betongen, injicera en kemisk förankringsmassa (t.ex. epoxy eller polyesterbaserad) och skruva sedan fast fästet. Detta ger en mycket stark och hållbar förbindelse.
 
  • Trappa av granitblock med omgivande stenar, perfekt för montering av metallräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Granittrappa med omgivande stenar och en rostfri metallstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en grov yta på ett granitblock, vilket ska användas för att montera ett metallräcke med kemisk förankring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Var inte rädd för att borra i granit med en borrhammare och lämplig borr. Det är enkelt och spricker inte. De borrar som t ex Jula säljer fungerar bra, och även deras röda borrhammare fungerar bra.

Känns lite som magi första gången man borrar i sten, det som har varit så omöjligt är så enkelt med rätt verktyg.

Ankarmassa låter som rätt väg att gå när du väl har hålet.
 
  • Gilla
jterra
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var inte rädd för att borra i granit med en borrhammare och lämplig borr. Det är enkelt och spricker inte. De borrar som t ex Jula säljer fungerar bra, och även deras röda borrhammare fungerar bra.

Känns lite som magi första gången man borrar i sten, det som har varit så omöjligt är så enkelt med rätt verktyg.

Ankarmassa låter som rätt väg att gå när du väl har hålet.
Tack för svar. Har hört att borrarna kan bli väldigt och behöva kylas av långsamt. Ska man då ha många borrar, typ 5-10 st för att kunna varva dem? Finns det risk att man slinter i början när man först börjar borra i graniten och någon vettig teknik för att minimera den risken?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.