S sblixten skrev:
Du bör använda ett material som inte tar upp fukt.
Tryckimpregnerad kloss/distans som är 5mm mindre än stolpen och papp som är större än klossen men mindre än stolpen borde fungera lika bra.
Ok toppen! Ska jag lägga papp både mellan sten och klossen samt mellan klossen och stolpen?

S sblixten skrev:
Du bör använda ett material som inte tar upp fukt.
Tryckimpregnerad kloss/distans som är 5mm mindre än stolpen och papp som är större än klossen men mindre än stolpen borde fungera lika bra.
Typ såhär?

Gammal bok med slitet omslag och gula sidor på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Gå in i köket och plocka fram den sämsta skärbrädan i plast.
Såga rätt mått.
Färdiga distanser.

• Gilla
Johan Fraxinus och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Gå in i köket och plocka fram den sämsta skärbrädan i plast.
Såga rätt mått.
Färdiga distanser.
Nu gjorde jag redan som bilden ovan.

Kan uppdatera er om 10 år om huruvida virket klarat sig

• Gilla
JonasJN och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Vad gäller fastskruvning hade jag satsat på en vangsbult i vardera bärlina förskjutna i höjdled med fyrkantsbricka och mutter inåt.
Jag har satt fast stolparna med vanlig fransk träskruv nu. Samma som jag monterat bärlinorna med. Tycker du att jag ska byta ut till annan skruv som funkar med bricka? Kan dock inte ha bult då jag inte kommer åt insidan på bärlinan, har redan lagt trall över.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
R Robban HemliG skrev:
Jag har satt fast stolparna med vanlig fransk träskruv nu. Samma som jag monterat bärlinorna med. Tycker du att jag ska byta ut till annan skruv som funkar med bricka? Kan dock inte ha bult då jag inte kommer åt insidan på bärlinan, har redan lagt trall över.
Det borde funka också om det bara är en pergola.

• Gilla
Robban HemliG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.