962 läst ·
7 svar
962 läst
7 svar
Plintar till staket/plank
Tänkte äntligen bygga nytt staket mellan grannen och mig. Fick höra att dem färdiga betong plintarna skulle räcka. 500mm långa utan järnet då. Ca 1700mm mellan plintarna jag är osäker om dem.verkligen orkar hålla staketet.
Ca 8m rakt staket första 3m är 1.8m högt insiktskyddat. Dock sitter det fäst i vägg med. Finns det något jag skulle kunna göra utan att gräva upp dem om dem inte orkar? Fundera på gräva runt plintarna och gjuta. Något som skulle funka?
Ca 8m rakt staket första 3m är 1.8m högt insiktskyddat. Dock sitter det fäst i vägg med. Finns det något jag skulle kunna göra utan att gräva upp dem om dem inte orkar? Fundera på gräva runt plintarna och gjuta. Något som skulle funka?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Är inte hela staketet 1,8 m utan resten är lägre ?R Roflkebab skrev:Tänkte äntligen bygga nytt staket mellan grannen och mig. Fick höra att dem färdiga betong plintarna skulle räcka. 500mm långa utan järnet då. Ca 1700mm mellan plintarna jag är osäker om dem.verkligen orkar hålla staketet.
Då tror jag det funkar. Är hela 1,8 m kanske det kan sätta sig på sikt.
Jag har haft temporära sektioner av 1,8 m staket (2st) fästa i en vägg + en stolpe på en plint som inte varit nedgrävds alls i två år utan påroblem. Då var det inte helt rakt dock, men behövdes inte heller då det var just temporärt...
Första 3 meter som är 1.8m. Resten blir ca 1.1meter. Så början på 1.8meter är infäst i vägg medklaskarlsson skrev:
Är inte hela staketet 1,8 m utan resten är lägre ?
Då tror jag det funkar. Är hela 1,8 m kanske det kan sätta sig på sikt.
Jag har haft temporära sektioner av 1,8 m staket (2st) fästa i en vägg + en stolpe på en plint som inte varit nedgrävds alls i två år utan påroblem. Då var det inte helt rakt dock, men behövdes inte heller då det var just temporärt...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
500 mm plint för 1,1m staket är nog inga problem alls.R Roflkebab skrev:
Den första sektionen är ju fäst i vägg dessutom, men som z_bumbi skrev så kan du ju använda en djupare plint på den första sektionen om du tycker det känns bättre.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Kanske om man gjuter på något på sidan, men snarare då ett tvärstag - och då komemr det ju sticka ut.R Roflkebab skrev:
Men känns det rangligt då ?
Om du redan har grävt ned plintarna hade jag kört på. Om planket/staketet viker sig så får du göra om det isf, om den dagen kommer...
Klicka här för att svara