Tänkte äntligen bygga nytt staket mellan grannen och mig. Fick höra att dem färdiga betong plintarna skulle räcka. 500mm långa utan järnet då. Ca 1700mm mellan plintarna jag är osäker om dem.verkligen orkar hålla staketet.

Ca 8m rakt staket första 3m är 1.8m högt insiktskyddat. Dock sitter det fäst i vägg med. Finns det något jag skulle kunna göra utan att gräva upp dem om dem inte orkar? Fundera på gräva runt plintarna och gjuta. Något som skulle funka?

Redigerat:
R Roflkebab skrev:
Tänkte äntligen bygga nytt staket mellan grannen och mig. Fick höra att dem färdiga betong plintarna skulle räcka. 500mm långa utan järnet då. Ca 1700mm mellan plintarna jag är osäker om dem.verkligen orkar hålla staketet.

Ca 8m rakt staket första 3m är 1.8m högt insiktskyddat. Dock sitter det fäst i vägg med. Finns det något jag skulle kunna göra utan att gräva upp dem om dem inte orkar? Fundera på gräva runt plintarna och gjuta. Något som skulle funka?
Är inte hela staketet 1,8 m utan resten är lägre ?
Då tror jag det funkar. Är hela 1,8 m kanske det kan sätta sig på sikt.
Jag har haft temporära sektioner av 1,8 m staket (2st) fästa i en vägg + en stolpe på en plint som inte varit nedgrävds alls i två år utan påroblem. Då var det inte helt rakt dock, men behövdes inte heller då det var just temporärt...

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är inte hela staketet 1,8 m utan resten är lägre ?
Då tror jag det funkar. Är hela 1,8 m kanske det kan sätta sig på sikt.
Jag har haft temporära sektioner av 1,8 m staket (2st) fästa i en vägg + en stolpe på en plint som inte varit nedgrävds alls i två år utan påroblem. Då var det inte helt rakt dock, men behövdes inte heller då det var just temporärt...
Första 3 meter som är 1.8m. Resten blir ca 1.1meter. Så början på 1.8meter är infäst i vägg med

Använd större plintar vid planket? Det är runt en hundring i total prisskillnad och så slipper du fundera på det.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Roflkebab skrev:
Första 3 meter som är 1.8m. Resten blir ca 1.1meter. Så början på 1.8meter är infäst i vägg med
500 mm plint för 1,1m staket är nog inga problem alls.
Den första sektionen är ju fäst i vägg dessutom, men som z_bumbi skrev så kan du ju använda en djupare plint på den första sektionen om du tycker det känns bättre.

Så gräva upp dem igen asså inget man kan förstärka istället?

R Roflkebab skrev:
Så gräva upp dem igen asså inget man kan förstärka istället?
Kanske om man gjuter på något på sidan, men snarare då ett tvärstag - och då komemr det ju sticka ut.
Men känns det rangligt då ?

Om du redan har grävt ned plintarna hade jag kört på. Om planket/staketet viker sig så får du göra om det isf, om den dagen kommer...

Jag har bara grävt ner plintarna. Inte rest något staket ännu. Men jag tänkte gräva ner 2-300mm djup runt och gjuta nu innan jag reser. Tror ni de kan hjälpa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.