Hur ska man få det snyggt när man monterar fönstersmyg på insidan i en källare?Källarfönsterna sitter så att överkanten är kloss med taket..sen är ju väggen i betong så
spikplugg blir ju inte så fint?!...hur ska man få det snyggt med lister runt om?
tacksam för hjälp..
/
M:D

Ola78
Kan du inte använda sättlim, borde väl funka.

Kan du inte putsa smygarna ?

lim lät smidigt, ska man köpa mdf-skiva och såga till själv och sen måla eller
ska man köpa färdiga??
/
M

Jag hade putsat...

Jag tycker det är en väldig skillnad i hemtrevlighet till smyg och foders fördel framför putsade smygar. Vi gjorde så här, snygarna tillverkade av mdf som kapats till lämpliga mått.

654201094146P33c6.jpg

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Det finns speciella clips att spika i karmen som sedan träs i spåret i baksidan på färdiga smygar.

mkt snyggt, vad har du målat dem med för färg?...hur tjock mdf har du använt?
/
M:)

hur ser clipsen ut?finns?kostar?
/
M

En variant är att bygga en "ram" av mdf och limma och kexa den mot karmen.

och spiken heter lemafix, från gothia fastening.

Redigerat:
lemafix såg riktigt finurligt ut....vart kan man köpa dessa??vad kostar dom?
/
M

trojlee skrev:
mkt snyggt, vad har du målat dem med för färg?...hur tjock mdf har du använt?
/
M:)
Tack ska du ha.
det är målat med samma snickerifärg som golvlist, taklist och foder är målat i.
Vi använde 19mm MDF som chimsades och limmades med tec7 mot lekastenarna. Är lite tidsödande då det är lättast att låta limmet till chimsen härda innan man sätter dit smygarna men det är mycket smidigare/lättare än att använda plugg och skruv enligt min far som är byggschef hemma hos mig =)

vad använder fönstermontörer som installerar fönster varje dag? Lemafix
verkar ju vara svårt att få tag på?
/
M

Klart smidigast vid byte av fönster är att använda salningsspår på karmen. Ett spår man för in smygen i.
Smygar ett fönster på 5 min även om det är lite snett. Tror de flesta tillverkare kan tillhandahålla det tillvalet.

I mitt fall fick det bli limmade träpluggar mellan karm och smyg i MDF - quick and dirty, men det funkade. Vi får se om det håller i längden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.