P
Behöver nya fönster till källaren, tidigare ägare blev gammal och sket inatt underhålla sina hemska bruna 70-talsfönster. Så det blir nya fina i trä+alu precis som i övriga huset.

Tänkte montera dessa nu i julledigheten men har drabbats av beslitsångest.

Ursprunglig plan: sätt fönstrena några cm in, sätta bleck med putskant, putsa en ny fin smyg, och så var det klart med det.

Inatt vaknade jag kallsvettig och undrar om jag inte ska sätta fönstren i liv med putsen istället, dvs utan smyg och mura in dom istället. Hugga in ett bleck utan putsgavel lite åt varje sida av fönstret. Jag vet, det följer ej AMA hus, men det sitter så idag + många grannar har så. Det finaste alternativet är att helt skippa bleck, så har ungefär hälften av grannarna här, det är bara inmurat. Men så ser dom fönstrena ut av vara 100 år gamla och av en annan kvalitet än vad min ekonomi tillåter mig köpa idag.

Snälla ni kloka byggahusare, hjälp mig att bli av med min beslutsångest, är det helt idiotiskt att sätta dessa utan smyg?

P
Ingen som kan eller tycker något dom detta?

(Ber 2500 gånger om ursäkt för att jag bumpar tråden, jag tycker det är ett otyg, men jag tror många inklusive mig själv trycker på "senaste" och ser man inget intressant där är ens byggahus-session över för den gången.)

Skulle inte sätta dom kant i kant med putsen, de du slipper på utsidan för du ju få bara göra på insidan. Bleck eller inte beror väll lite på hur blött det brukar bli där nere och hur mycket fasaden och tak sticker ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.