Jag vet att denna fråga kommit upp tidigare, men jag undrar om jag kan skruva upp skivorna med få skruvar i betong- och lättbetongväggar? Till saken hör att jag vill slippa ånga ner tapeterna eftersom det är hallen som ska fixas och av naturliga skäl används den flitigt som genomfartsled. I vår lägenhet lossnar gärna putsen/spacklet delvis när taperna ångas loss, vilket inte ger ett så bra underlag.

Alltså, kleta på PL600, tryck skivorna på plats mot taperna och dit med några skruv som håller fast skivorna, de ska ju inte belastas så det borde funka, eller är jag bara lat?

Vete tusan om jag hade valt PL600 där, den använder jag mest till lister.
Jag hade nog kört med PL400 istället.

/Kent

Personligen förstår jag inte varför man skall dra in renoveringsgips i ett stenhus.
Tycker man har ett utmärkt underlag för att måla eller tapetsera. Renoveringsgips är heller inte speciellt billiga. Har man problem med att putsen lossnar kan man rulla på en billig väggfärg för att binda ytan innan man spacklar.

Problemet är att taperna bitvis sitter som berget och andra delar lossnar enkelt och tar ibland originalputsen med sig. Resultatet blir en oanvändbar yta, fram med ångmaskinen och ner med resten, men då kommer nästa problem; Något/någon har klantat sig när huset byggdes för sisådär 50 år sedan, innertaken (puts+färg) släpper när man ångar av tapeter pga den ringa väta som verkar tränga in under putsen och vips så spricker taket. Och då står jag där och måste skrapa ner resten, bredspackla hela taket osv, detta har redan hänt i två rum. Därför vill jag slippa ångmaskinen och sätta upp gips istället för att stänga in den gamla skiten.

Därför undrar jag om det räcker med en handfull skruv plus lim för att hålla skivan på plats? För det borde inte behövas 30 skruv per skiva, eller?

Gipsa är ju smidigt tills man måste börja spackla... coveruptapet ?

Att spackla är inget problem, utan just att ånga bort alla gammal tapet. Easy Cover eller liknande är ingen bra idé eftersom det inte finns ett bra underlag att limma mot, då måste jag ändå ånga bort allt innan och då spacklar jag hellre.

För att svara på din ursprungliga fråga - PL400 sitter som berget! Så på med montagelim, inte snåla, dra fast skivan med...10st på en 90 skiva?
Då sitter den utan tvivel kvar.

Förstår problemet med taket. Har själv råkat ut för detta i en HSB lägenhet. Jag målade taket, men det började spricka och ramla ner så jag fick skrapa ner eländet. Enligt färghandlaren berodde det på att taket var sandgrängat. Har sökt på nätet om detta men inte hittat någon information. I den lägenhet som jag håller på med nu har jag slipat bort tapeterna med 40 korn slippapper och exenterslip där jag inte med en japanspackel lyckats få loss dem. Gick faktiskt ganska bra även om det dammade en hel del. Lägenhet står helt tom så det gör inte så mycket om det dammar. På med munskydd bara. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.