Hejsan!
Jag skall montera innertakpaneler på ovanvåningen.
Eftersom jag helst vill ha innertaket genomgående där vid spaljén så undrar jag hur man demonterar spaljén till trappans fallskydd på ovanvåning?
Jag har börjat och får loss den i ovankant, men inser att jag kommer spräcka ribborna om jag fortsätter.
Alternativet är ju att montera innertakpanelerna intill överliggaren.
Någon som vet?
Med vänlig hälsning, Matti
Jag skall montera innertakpaneler på ovanvåningen.
Eftersom jag helst vill ha innertaket genomgående där vid spaljén så undrar jag hur man demonterar spaljén till trappans fallskydd på ovanvåning?
Jag har börjat och får loss den i ovankant, men inser att jag kommer spräcka ribborna om jag fortsätter.
Alternativet är ju att montera innertakpanelerna intill överliggaren.
Någon som vet?
Med vänlig hälsning, Matti
Nu vet ingen hur dom monterat från början, överliggaren ligger kloss taket och är inte så tjock, kan vara att det sitter skruv uppifrån genom panelen eller att det sitter skruv under där spjälorna är upp i undertaket. det sista då är att dom borrat hål för skruv genom överliggaren och för att dölja hålen satt spjälorna efteråt.
Ifrågasätter hela lösningen, varför har man dragit upp spjälorna ända till taket, ser ju inte direkt snyggt ut, men visst, det var väl enklast så 
Förmodligen kan spjälorna flyttas och fästas i sidan av bjälklaget över trapphålet. Kapas till lämplig höjd och en ny överliggare sätts på plats som binder ihop dom upptill. Min överliggare sitter på 90 cm ök över golv.
Det innebär att du enkelt kan såga av dom nu någon dec under taket, och sedan riva allt mot taket.
Därefter kapar du dom till rätt längd och monterar dom typ som jag har gjort (se bilderna). Har du något vettigt att skruva dom i så sitter allt stenhårt när det är klart (använd kullrad spårskruv, det blir snyggast så). Sedan gör du en snygg överliggare som håller ihop dom uptill.
OM du tycker det blir för ostadigt vid avslutet så kan du låta SISTA ribban gå ända upp till taket, gör den då tjockare än övriga så ser det bättre ut.
Så här har jag löst det i min villa
Förmodligen kan spjälorna flyttas och fästas i sidan av bjälklaget över trapphålet. Kapas till lämplig höjd och en ny överliggare sätts på plats som binder ihop dom upptill. Min överliggare sitter på 90 cm ök över golv.
Det innebär att du enkelt kan såga av dom nu någon dec under taket, och sedan riva allt mot taket.
Därefter kapar du dom till rätt längd och monterar dom typ som jag har gjort (se bilderna). Har du något vettigt att skruva dom i så sitter allt stenhårt när det är klart (använd kullrad spårskruv, det blir snyggast så). Sedan gör du en snygg överliggare som håller ihop dom uptill.
OM du tycker det blir för ostadigt vid avslutet så kan du låta SISTA ribban gå ända upp till taket, gör den då tjockare än övriga så ser det bättre ut.
Så här har jag löst det i min villa
Redigerat:
Det satt tre spik ungefär där jag markerat, som jag sågat av med bågfilsblad, så allt går nu att rucka på men ribborna sitter som berget längst ner så ruckar jag mer så spricker ribborna, gissar att de sitter in i varandra.J jonaserik skrev:Nu vet ingen hur dom monterat från början, överliggaren ligger kloss taket och är inte så tjock, kan vara att det sitter skruv uppifrån genom panelen eller att det sitter skruv under där spjälorna är upp i undertaket. det sista då är att dom borrat hål för skruv genom överliggaren och för att dölja hålen satt spjälorna efteråt.
Ja det kanske inte ”måste” vara att ribborna går ända upp i taket utan kan vara ett räcke, som du visar.Mats-S skrev:
Ifrågasätter hela lösningen, varför har man dragit upp spjälorna ända till taket, ser ju inte direkt snyggt ut, men visst, det var väl enklast så
Så här har jag löst det i min villa![]()
Får fnula på det.
Säkert är dom skruvade eller spikade i överliggare och underliggare, sen spacklat och målat för att dölja infästningen.M Mattixx skrev:
Klicka här för att svara