Jag ska bygga om ett rum och vill gärna få råd kring bästa/säkraste infästningen.
Väggen består av
två lager gips på träreglar c/c 600 mm. På väggen vill jag montera dels
akustikpanel i trä, dels en
stor och tung 98-tums TV på väggfäste. TV ska sitta centrerad på väggen, ungefär över en regel i mitten.
Problemet är att jag har svårt att hitta ett TV-fäste som är tillräckligt brett för att kunna skruvas direkt i flera reglar, t.ex. 120 cm brett så att det når reglarna på båda sidor. Jag vill inte heller lita på gipsplugg för en så stor TV.
Jag kommer oavsett att behöva någon form av
läkt bakom akustikpanelen, så även om jag väljer plywood som bärskiva för TV kommer det alltså fortfarande finnas läkt/regelverk för panelen runt eller bakom panelmontaget. Därför funderar jag på om det är smartast att kombinera detta i samma konstruktion, eller om TV-infästningen bör vara helt separat.
Mina tänkbara lösningar just nu är:
- Sätta en bred bärskiva, t.ex. 24 mm plywood eller 2 × 18 mm plywood, utanpå gipset och skruva den ordentligt i minst tre bakomliggande reglar. Därefter montera TV-fästet i plywooden, helst så att vissa skruvar även går vidare in i regel där det går. Akustikpanelen monteras då på separat läkt runt tv.
- Bygga med horisontella reglar, t.ex. med 45×70 eller 45×95, skruvad genom gipset in i befintliga reglar. Sedan montera plywood eller TV-fäste i de reglarna, och även använda samma reglar för att fästa akustikpanelen.
Alla tips eller erfarenheter uppskattas!