Bor i en hyfsat nybyggd bostadsrätt (2014) med två badrum som har stådusch. Den ena vill vi nu konvertera till badkar. Vi är inga hantverkare och helt okunniga och har därför hört oss för med diverse badrumsrenoveringsfirmor, men de tar inte på sig annat än totalrenovering av badrum. Har kollat lite med Bygghemma och Bauhaus, och då de visserligen erbjuder demontering och installation så vet jag inte om jag vågar lite på deras hantverkare. Det går liksom inte att göra någon research då det inte finns mycket mycket recensioner av deras hantverkare.
Därför har vi nu bestämt att eventuellt ge oss på detta projekt själva. Vad som behövs göras antar jag, är att demontera duschväggarna och därefter installera ny blandare med kran. Frågan är dock hur dessa duschväggar sitter? Jag antar att de är fästa med både skruv och lim? Skruvhålen pluggar man med silikon antar jag och lim tar man bort med kemisk bensin eller skrapar bort?
Vad avser blandaren är det bara att skruva bort den gamla och sätta dit den nya?
Tack på förhand.
Därför har vi nu bestämt att eventuellt ge oss på detta projekt själva. Vad som behövs göras antar jag, är att demontera duschväggarna och därefter installera ny blandare med kran. Frågan är dock hur dessa duschväggar sitter? Jag antar att de är fästa med både skruv och lim? Skruvhålen pluggar man med silikon antar jag och lim tar man bort med kemisk bensin eller skrapar bort?
Vad avser blandaren är det bara att skruva bort den gamla och sätta dit den nya?
Tack på förhand.
Kanske det. Eller bara skruv. Eller bara lim... Det är inte lättare för oss att gissa än vad det är för dig. Ett första steg är fler olika (översikts)bilder. Den bild du bifogar är jätteskarp med på en sådan detaljnivå att jag inte riktigt förstår vad den visar. Är väggen skruvad borde du lätt kunna identifiera fästskruvarna och då är det i princip bara att skruva ut dem och täta med silikon. Är den (dessutom) limmad kan det vara alltifrån "jättelätt" till "tvärkört" få bort den snyggt men i princip verkar du vara på rätt spår tycker jag. Även bild på blandaren är bra om vi får.F Feratin skrev:
Välkommen hit.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 328 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 328 inlägg
Det går utmärkt att använda en duschblandare till badkar också. Så var det gjort här när vi flyttade in för badrummet hade renoverats av några som ville ha dusch och sen flyttade det in en småbarnsfamilj som ville ha badkar och det enda de gjorde var att ta bort duschdörrarna och ställa in ett badkar. Det går att fylla ett badkar med handduschen också.F Feratin skrev:Därför har vi nu bestämt att eventuellt ge oss på detta projekt själva. Vad som behövs göras antar jag, är att demontera duschväggarna och därefter installera ny blandare med kran. Frågan är dock hur dessa duschväggar sitter? Jag antar att de är fästa med både skruv och lim? Skruvhålen pluggar man med silikon antar jag och lim tar man bort med kemisk bensin eller skrapar bort?
"Bra" är ju ett relativt ord och eventuella skruvhål kommer inte att bli helt osynliga. Jag tror dock att det är en hyfsad chans att det bara blir hålen som märks och att silikon och eventuellt lim går att få bort.F Feratin skrev:
Jag kan dock förstå om en firma inte är så intresserad av jobbet och det missnöje som kan uppkomma om kunden inte blir nöjd för egentligen gissar nog firman lika mycket som vi andra för innan man provar på plats är det väldigt svårt att veta hur det kommer att gå.
Är badkarsdrömmarna starka nog skulle jag testa själv. Det går inte att demontera dörrarna delvis men lämna kvar infästningen i väggen? Skulle ett badkar rymmas då?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 328 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 328 inlägg
Det var 2014 som vi tog bort badkaret och satte upp duschdörrarna och den modellen (från Noro) skulle bara skruvas upp. Innan fanns det heller inga andra spår från de tidigare duschväggarna (från 2003) än skruvhålen fyllda med ljust grå silikon så det matchade kakel och fog. Det är klart att skruvhålen syntes medan vi hade badkaret kvar med det var ju inget vi tänkte på normalt.
Det var ingen dum idé alls! Då blir det ju lätt att återställa om man skulle ångra sig.Alfredo skrev:
"Bra" är ju ett relativt ord och eventuella skruvhål kommer inte att bli helt osynliga. Jag tror dock att det är en hyfsad chans att det bara blir hålen som märks och att silikon och eventuellt lim går att få bort.
Jag kan dock förstå om en firma inte är så intresserad av jobbet och det missnöje som kan uppkomma om kunden inte blir nöjd för egentligen gissar nog firman lika mycket som vi andra för innan man provar på plats är det väldigt svårt att veta hur det kommer att gå.
Är badkarsdrömmarna starka nog skulle jag testa själv. Det går inte att demontera dörrarna delvis men lämna kvar infästningen i väggen? Skulle ett badkar rymmas då?
Klicka här för att svara