7 480 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Montera kanalfläkt i serie med köksfläkt?
Det är uselt drag i köksfäkten!
När vi rengjorde fläktkåpan senaste ggn var det mer fett på utsidan kåpan än på insidan!!!
Kanalen (160mm) är ca 10m lång med ett antal krökar vilket väl skapar ett rejält mottryck som den ynkliga fläktmotorn inte orka övervinna.
Huset är nybyggt så det är ju helt tätt överallt, har visserligen mek ventilation till/från luft med värmeväxlare, så ett visst tillflöde finns ju, men generellt är det ju undertryck i huset.
Jag tror inte att det hjälper speciellt mycket att öppna ett fönster e.dyl för att få in mer luft, kanalen är nog för lång och fläkten för klen.
Går det att komplettera med en kanalfläkt uppe på vinden?
Är full ståhöjd så det är inga problem att fysiskt få plats med en kompletterande fläkt där.
Funkar det med dubbla fläktar i serie, eller är det kanske bättre att bara behålla (den ganska så fina) rf kåpan och slita bort fläktmotorn och behålla filterkasseterna?
Är det nån här som gjort nåt liknande?
Alla tips och ideer välkomnas!
När vi rengjorde fläktkåpan senaste ggn var det mer fett på utsidan kåpan än på insidan!!!
Kanalen (160mm) är ca 10m lång med ett antal krökar vilket väl skapar ett rejält mottryck som den ynkliga fläktmotorn inte orka övervinna.
Huset är nybyggt så det är ju helt tätt överallt, har visserligen mek ventilation till/från luft med värmeväxlare, så ett visst tillflöde finns ju, men generellt är det ju undertryck i huset.
Jag tror inte att det hjälper speciellt mycket att öppna ett fönster e.dyl för att få in mer luft, kanalen är nog för lång och fläkten för klen.
Går det att komplettera med en kanalfläkt uppe på vinden?
Är full ståhöjd så det är inga problem att fysiskt få plats med en kompletterande fläkt där.
Funkar det med dubbla fläktar i serie, eller är det kanske bättre att bara behålla (den ganska så fina) rf kåpan och slita bort fläktmotorn och behålla filterkasseterna?
Är det nån här som gjort nåt liknande?
Alla tips och ideer välkomnas!
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Det här är jag intresserad av. Behöll du själva kåpan i köket men driver flödet med en takfläkt istället? Blev det tystare? Bättre drag?GoForIt skrev:
Yes, samma kåpa som tidigare i köket. Jag tog bara bort motorn.J jan_banan skrev:
Och takfläkten passade efter lite lätt modifiering uppe på den befintliga takhuven.
Styrd via en steglös tyristor (monterad på väggen bredvid spisen).
Ohyggligt mycket tystare (sitter en ljuddämpare på vinden) och bättre drag än den gamla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden