Ska montera upp en kommod med handfat 60cm från IKEA Ängsjön / Backsjön och har gjort hålen 6mm stora då jag antog att det skulle vara det…. Sitter klinker 30x60 granitkeramik 9mm+ fog så runt 14mm sen är det lättbetong bakom det. Pratade med en på jobbet som arbetar med att montera allt från undertak, fasader, dörrar etc och han föreslog 8mm 90mm lättbetongskruv + att limma konsolen som ska hålla upp kommoden med silikon. Låter det som en bra idé?

Då måste jag göra hålen 2mm större vilket är lagom kul med tanke på hur jävligt det var att göra hålen från första början.

Gör detta för första gången själv och när jag söker på Google om att montera dessa så har de flesta gips+plyfa vilket gör det enklare såklart. Men hittar inget med min kombination. Tidigare satt det vanligt kakel och de hade använt vanliga nylonplugg och skruv.

Behöver lite råd känner jag innan jag gör något dumt, som att renovera en toalett själv….

• Klinkervägg med borrade hål för montage av en kommod i badrum. En borrmaskin ligger på golvet intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller upp en monteringsskena mot en vägg med beige kakel, förberedelse för att montera en kommod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Nackdelen med lättbetongskruv är att det gäller du inte drar för mycket för då spinner den upp hålet och sen är det kört.
Man ska bara dra dem precis till man känner motstånd.
Nackdelen med dessa är också att det man ska skruva upp oftast har mindre hål en vad skruvens gängor är i diameter.

Jag kör alltid med brun plugg 8mm och vanlig 6mm skruv med kulformad skalle och det har fungerat i 20år typ. ;)

Däremot använder du totalt fel sätt att göra hålen och borde använt saker anpassade för ändamålet.

Dessa är det man använder till granitkeramik och har du redan 6mm hål så kan du köra med ett sådant 6mm och slipa upp hålet till lite större diameter men i annat fall skulle från första början ett 8mm sådant gjort jobbet åt dig på mindre än 5 minuter. ;)

Blå diamantborr med olika storlekar, lämpliga för att borra i granitkeramik, fem olika huvuden synliga mot vit bakgrund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.