Vad för skruv är bäst för att hålla ihop stommarna så bra som möjligt?

Tänker att nedan skruvar kan vara bra men vad heter en sån skruv?

• Verktygsillustration visar olika skruvtyper och en stomkonstruktion med märkning av skruvar för montering av stommar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom följer väl med i paketet eller går att köpa löst på Ikea.

B Buskul skrev:

Som sägs, brukar vara en hyllkonstruktion vid återlämningen/returen på IKEA-husen. Alla sorters skruv finns där,som har med IKEAS sortiment att göra och man betalar om jag inte har fel, på kilo i en burk och avses till någon fond av något slag som IKEA sponsrar.

Ossian K Olsson
B Buskul skrev:

Ska du inte ha stommarna stående som vanligt? För ska det vara ”riktigt bra” om du tex ska ha det som något annat än fast monterat hade jag rekommenderat bult+brickor+mutter. Så har jag i tv-bänken.

B Buskul skrev:

Som i första svaret, de ska väl följa med när du köper stommarna? Kontakta Ikea annars och säg att de saknades så skickar de säkert gratis, så har jag fått det löst förr i alla fall. Eller knalla in på varuhuset så plockar de ihop det åt dig, också gratis.

Nu verkar de bara skicka med en enklare träskruv för att dra ihop stommarna. Förr fick även jag sådana som beskrivs av TS, men de kanske kostade för mycket för att skicka med?

Instruktionsbild som visar montering av stommar med träskruv, inklusive verktyg och skruvar för att dra ihop skåpens delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ossian K Olsson
R roger.lehrberg skrev:
Nu verkar de bara skicka med en enklare träskruv för att dra ihop stommarna. Förr fick även jag sådana som beskrivs av TS, men de kanske kostade för mycket för att skicka med?

[bild]
Min personliga uppfattning är att träskruvarna räcker långt och väl i normala fall. En nackdel med den andra var att de sattes i de hålen man annars skruvade glidlister i eller satte piggarna för hyllor och det slog aldrig fel att de satt ivägen.

• Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.