Vi håller som bäst på med att färdigställa övervåningen på en smålandsvilla (kalmar) och har nu kört fast lite inne i badrummet. Har anlitat en firma för att täta och kakla badrummet och vi ska nu själva stå för inredningen.

Badrummet är ganska litet (5 kvm) och har dessutom snedtak vilket gär att det blir ännu mindre. Min plan är att montera en bänkskiva i ek längs med hela långväggen för att sedan montera en måttanpassad spegel ovanför denna. Problemet är bara att jag inte vet hur jag på bästa sätt ska fästa bänkskivan. Den är inte jättestor, 201x40 cm, så jag hade först tänkt sätta reglar längs med väggarna och hoppats att detta skulle räcka. Efter diskussioner med nära och kära har jag dock blivit rekommenderad att ha antingen regel i framkant eller ett stödben. Behöver jag verkligen det? Känns både fult och klumpigt.

I väggarna har vi kakel, fix, tätskikt i form av matta, 12mm gips samt OSB. OSB: ska ju palla en hel del men det känns lite vanskligt när en ganska tung ekskiva, ett vattenfyllt handfat och en alldeles för nyfiken två-åring ska hållas uppe av 8-10 träskruv modell 5,5x75 .

Så vad gör jag, har släkten bara gjort mig paranoid eller är det läge att staga upp skivan med något utöver de tre reglarna i väggarna?

Vi har en bänkskiva 1200x600 monterad i vårt badrum, den sitter i 2 konsoler en i var ände den synliga är i form av en handdukshängare, den "osynliga" är en vinkel i trä, sammanlagt 4 skruv (2 st franska skruvar med 13-skalle, 2 st är typ träskruv 6x80, väggen är kakel, 13 mm gips, blåbetongsten skruven sitter i Fischerplugg. Runt handfat diameter ca 500 i glas + blandare sitter på skivan.
Det håller bra av vad jag kan se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.