Hejsan. Det är lite plats mest överallt då det är ett litet kök, tyvärr så blir man begränsad i vad man kan göra då.

Vi kommer att använda oss av två vägghörnskåp 60cm på varandra, sedan ha 80 respektive 40 lucka.

Ang hörskåpen så ska vi ha varianten som är 87,5x87,5, alltså med karusell, det blev som mest symmetriskt att ha två bänkhörnskåp på vardera sida om diskhon, som köket ser ut idag så har dem mer eller mindre byggt in dessa hörn.

Vill inte riktigt hålla med dig om att den utdragbara njuren skulle vara ranglig, mina föräldrar har den varianten och jag har då aldrig upplevt den som ranglig eller så. Men det är väl som det alltid är, det finns bättre saker, men då kostar de också betydligt mer.

Går man in på ikeas hemsida och kollar under "kök och vitvaror" så finns där en bild på ungefär hur vi vill ha det. Dem har använt sig av en 80 samt 60s hörnväggskåp tror jag det var.

Bra tips med faktum, är det någon som vet ifall dem har bodbyn eller någon serie som är väldigt lik bodbyn? Vore praktiskt att få tag i en 30 bred lucka till bänkskåpet på 30 som vi tänkte behålla. Har sett att serien lidingö kanske kan matcha?

Du har inget element under fönstret?

J
Det är en grym skillnad på "njuren", som jag tycker motiverar påslaget på ca 1500 om jag minns rätt... Svärföräldrarna har en äldre variant som var mycket rangligare, den som säljs idag verkar bättre men funderar på hur den är efter lite tyngre lass och några år... beror säkert på vad man ställer på den. Plastskålar eller gjutjärnsgrytor ;)

Jag tror man bytte namn på luckorna, men laxarby hette ramsjö tidigare. Tror de körde carry over på de flesta luckor, men säkert har några tillkommit.

Jag själv var lite skeptisk till hörnskåpet med "viklucka", men medger inte platsen annat...

Jo, det sitter en radiator under fönstret, men det är 2st fönster i ett litet rum, så jag flyttar radiatorn till andra fönstret tänkte jag. Huset är så gammalt att det från början värmdes med kakelugnar överallt (tyvärr inte kvar) vilket gör att jag har rum med 3 fönster och 2 radiatorer, eller som här, 2 fönster och en radiator. Verkar funka... När centralvärmen installerades var det säkert lyx mot en kakelugn... :)

Jag sitter nu och svär över ikeas val av luckor. Det liksom "saknas" varianter. tänkte rita om till 80+40 höga. Då verkar inte det gå att lösa luckor ovanför ett 60 brett skåp. Frågan är om jag missat nåt i planeringsverktyget, om det finns luckor som passar trots allt... Tex 40 "snehörnskåp" finns inte ensam, bara som "combo" i 60+40 variant. Även 60 bred verkar vara samma sak. Jag får huvudvärk av detta...

Kanske har de inte tänkt sig att man ska göra så här, utnyttja takhöjden med ett extra skåp ovanpå. De har ju som sagt 60+40 i planeringsverktyget. Men inte 60 breda...

J
Kan bifoga skärmklipp på planer på vårt kök, som nog (då vi har matplats med i detta) är mindre än ert... Men vi har ett matrum (matsal om man vill så) som är något större än köket precis bredvid... Givetvis tacksam för andra tankar och kommentarer. Framförallt detta att nyttja takhöjden mha IKEAs skåp är det jag inte får till...

kök översikt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nytt hörn kök.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker de 60 breda luckorna är lite för breda och skulle vilja ha 2st 30 breda, men då slutar det väl med att man får beställa ett helt faktumkök, då höjderna är olika. Lösningen kunde ju varit att byta till 80-breda skåp, men det går liksom inte in... jag lyckas inte med det iallafall...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.