Hejsan alla!

Har läst många ämnen på denna sida men nu har turen kommit till mig att ställa några dumma frågor :)

Håller på hemma och ska öppna upp hallen lite och då skall 1,5 vägg bort.
Kommer bli 2 st limträ då bägge är bärande, så långt har jag räknat ut själv.
Huset är 1 1/2 plan, ovanför den "halva väggen som skall bort så finns badrum på OV, badkar m.m.

Har kollat lite på olika beräkningsprogram vilka dimensioner man skall ha på de överliggande samt på pelarna, men kommer fram till olika saker på olika sidor.
Pelarna hade jag tänkt 90*90 då det passar väl i väggen och det känns som att dom kommer räcka till.De överliggande kanske 90*225.

Sedan kommer ju den kortare balken att möta upp den längre och skall ligga på samma pelare, hur gör man där, kan man jacka ur dom så att dom får plats eller är det balksko alt. kraftiga egentillverkade vinkeljärn som gäller.

skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• skiss.jpg
    Skapa konto
2st pelare löser ditt problem smidigast.

Har oxå tänkt på 2 pelare men det blir inte nå bra då det kommer bli en utstickande del utanför väggen då, vill gärna få in alla pelare i vägg så att dom försvinner. Se bifogad bild på hur det ser ut. Köket är rakt fram och det är där den kortaste balken ska vara, på vänstersidan är hallen och där är den längre balken tänkt att vara.

• 1392614506484.jpg
    Skapa konto
Hur mycket last handlar det om? Frågan är väl om 90x90 räcker, långa slanka stolpar utsätts för knäckningskrafter.

I beräkningsprogrammen brukar det även framgå hur stor anliggningsyta balken måste ha mot sitt upplägg. Det påverkar om du kan "jacka ur".

Har du undersökt om underlaget där pelarna skall stå, tål punktlasten?

På ritningen ser det ut som du tänkt ta bort en vägg på 4m också, den ser ut att finnas på fotot?

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Pelarna kommer att hamna på källarväggarna som är gjutna och som dom befintliga pelarna står på idag.

Det som skall bort är vägg till vänster på foto ca 2,6 m och rakt fram ca 2 m.
Där det är avskalat idag.
Det sjuka är ju att de befintliga pelarna och även överliggande är bara 80*80.

Jo, men lasten har väl varit fördelad på ett flertal reglar? Nu skall den bäras av en enda.

Risken är att man får ett knäckningsfall där pelaren bryts på mitten in mot valvet eller det stora rummet till vänster. I den andra riktningen blir den i praktiken låst av väggskivorna.

När det gäller knäckning så kan man minska risken för det genom att fästa pelarna i den befintliga väggen.

Men som sagt upplägget på pelarna bör framgå av beräkningsprogrammet du använt. Det programmet borde också räkna fram knäckgränsen för pelarna.

Får ta en klurare på detta. En annan fråga, som pelare nämns det konstruktionsvirke ibland, Det är väl vanliga reglar som man sammanfogar eller?

Jag skulle ha valt två pelare som limmas och skruvas ihop. Dimensionen blir då ca 190x95, varje balk får sitt eget upplag och käckningsrisken försvinner.

Enda nackdelen är att valvet på 2000 mm reduceras till ca 1900 mm.

MultiMan
darkstar skrev:
Får ta en klurare på detta. En annan fråga, som pelare nämns det konstruktionsvirke ibland, Det är väl vanliga reglar som man sammanfogar eller?
Nej, det är klassat virke som måste tåla en viss belastning:

Ex: http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1162

Om man vill ha personlig hjälp med att dimensionera, vem vänder man sig till då, nån snickarfirma eller är det en arkitekt som gäller?

En konstruktör eller byggingenjör.

• Gilla
Stefan Kristensson
  • Laddar…
D darkstar skrev:
Hejsan alla!

Har läst många ämnen på denna sida men nu har turen kommit till mig att ställa några dumma frågor :)

Håller på hemma och ska öppna upp hallen lite och då skall 1,5 vägg bort.
Kommer bli 2 st limträ då bägge är bärande, så långt har jag räknat ut själv.
Huset är 1 1/2 plan, ovanför den "halva väggen som skall bort så finns badrum på OV, badkar m.m.

Har kollat lite på olika beräkningsprogram vilka dimensioner man skall ha på de överliggande samt på pelarna, men kommer fram till olika saker på olika sidor.
Pelarna hade jag tänkt 90*90 då det passar väl i väggen och det känns som att dom kommer räcka till.De överliggande kanske 90*225.

Sedan kommer ju den kortare balken att möta upp den längre och skall ligga på samma pelare, hur gör man där, kan man jacka ur dom så att dom får plats eller är det balksko alt. kraftiga egentillverkade vinkeljärn som gäller.

[bild]
Det blir två upplagsreaktioner, så det bör helst vara två pelare i rad som skruvas ihop med konstruktionsskruv, m h t till knäckningsrisken. Man bör också beakta hur lasten tas upp i nederkant av pelarna, annars kan deformationer uppstå i det övre bjälklaget. Dessutom är upplagslängd 45 mm inte tillräcklig. Alltså är två pelare i rad en bra lösning.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.