Hej, jag hade tänkt montera 3st ledspottar i garageöppningen, just nu lutar det åt Malmbergs MD-16 då dom ligger bra till i pris och verkar faktiskt vara helt okej i kvalitet. Hade även tänkt montera två styck "vanliga" utelampor Men jag funderar på vad som kan vara ett lämpligt sätt att dra trådarna på, samt vilken trafo som är lämplig för spottarna och vart man ska placera den? Som jag ser det finns det tre alternativ.
1. Sätta en kopplingsdosa i närheten av garageporten och sätta trafo där, för att därifrån gå vidare till kopplingsdosa ovanför brytaren där även "vanliga" belysningen sprida ifrån.
2. Sätta trafon i kopplingsdosan ovanför brytaren och sprida därifrån.
3. Sätta trafon i apparatdosa typ "bigbox" vid strömbrytaren och gå till spottarna och belysning därifrån.
Alternativ 3, känns mer estetiskt men då behöver jag gå in med 5st flexslangar samma apparatdosa (hade tänkt ha den brytaren till övriga ytterbelysningen också), för som jag ser det vill jag ha så får kopplingsdosor som möjligt. Jag antar att jag även är styrd av ledningslängden då spottarna är 12VDC, men hittar ingen info om det, det rör sig om kanske 7-8M som längst.
Hoppas mina frågor går att förstå.
mvh
Jeppe