Hej!

Jag ska montera en inspektionslucka i min hall för att kunna komma åt rensluckan på avloppsstammen som ligger bakom.

http://www.westlings.nu/post/2011/10/17/Kanner-mig-som-en-idiot….aspx

På rensluckan är det som en slits och det medföljer två stycken "vingar" som man kan göra något skoj med. Det är uppenbart att dessa ska in i "slitsen", men hur?

Någon som vet? Luckan är köpt på K-rauta för övrigt och den är 23x23 cm stor.

Ha, ha, det där känner jag igen...:D

Det är meningen att du ska sätta en flärp på varje sida baktill på luckan. Du har en slits på varje flärp den skall passa (knackas ned) i plåtkanten på baksidan. När det är färdigt skall flärparna peka ned, upp och åt sidorna. Det ska se ut som vingarna på en takspott.
När du sedan ska dit med luckan skall du bända flärparna inåt och föra in luckan, när den sedan är på plats fjädrar flärparna tillbaka utåt och håller luckan på plats.

Hoppas det jag skrev går att förstå... :D

Ok, tack så mycket! Jag provade iof något i stil med detta, men de där plåtvingarna greppar liksom inte riktigt tag om väggen jag har. Frågan är om den är avsedd att sitta på en tjockare vägg (Gips + osb + kakel) och att man måste bocka till vingarna.

Den vägg som den ska fast på har bara gips och OSB, dvs ~26 mm tjock.

Om inte annat så försöker jag bocka till vingarna så att de fäster när jag kommer hem ikväll.

Det finns olika djup på luckorna, anpassade till olika tjocklekar på väggen. Det borde stå på förpackningen vad som gäller i ditt fall.
Du kan ju annars limma på en OSB-bit på väggen inifrån i hålet, så får du kanske en lagom tjock vägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.