Hus från 30-talet där jag redan på erforderlig sätt plockat ut en del asbesthaltigt material. Nu gäller det linoleummatta inlagd på tretex-skiva i köksskåp.
Jag gör alltid analys om minsta misstanke finns, kommer så göra även denna gång. Likväl intressant att höra om någon haft något dylikt material. Bild visar undersida, ovansida är övermålad.
Jag gör alltid analys om minsta misstanke finns, kommer så göra även denna gång. Likväl intressant att höra om någon haft något dylikt material. Bild visar undersida, ovansida är övermålad.
Linoleum brukar väl var på golv och treetex på vägg? Jag förstår inte vad som är vad. Om det är linoleumgolv så har det förekommit asbesthaltigt sådant, även om det inte är vanligt förekommande. Treetex är omysigt men finns knappast på golv.E Eken08 skrev:Hus från 30-talet där jag redan på erforderlig sätt plockat ut en del asbesthaltigt material. Nu gäller det linoleummatta inlagd på tretex-skiva i köksskåp.
I ett skåp går det ju bra att vara lite mer kreativ med de material man har till hands.
Den mattan ser mycket gammal ut. Sannolikt från fyrtio-femtiotalet.
Jag rev upp en sådan i små bitar och eldade upp den i vår gamla kokspanna. Den linoljefyllda mattan gav varmvatten i en vecka 😁. Det var naturligtvis före internet.
Du får väl göra som du tydligen redan gjort. Skicka allt misstänkt på analys. För vem kan på en bild identifiera innehållet i en matta?
I längden blir det en både långdrage och kostsam metod för att vinna absolut ingenting. I alla fall gällande er fysiska hälsa.
Den mattan ser mycket gammal ut. Sannolikt från fyrtio-femtiotalet.
Jag rev upp en sådan i små bitar och eldade upp den i vår gamla kokspanna. Den linoljefyllda mattan gav varmvatten i en vecka 😁. Det var naturligtvis före internet.
Du får väl göra som du tydligen redan gjort. Skicka allt misstänkt på analys. För vem kan på en bild identifiera innehållet i en matta?
I längden blir det en både långdrage och kostsam metod för att vinna absolut ingenting. I alla fall gällande er fysiska hälsa.
Äkta linoleum tillverkas av linolja, korkmjöl, harts, juteväv. Dvs linoleum innehåller inte asbest.E Eken08 skrev:
Det kan finnas underlag och lim som innehåller asbest. Men produkten linoleum innehåller inte asbest.
Många kallar diverse andra produkter än linoleum felaktigt för linoleum. Gamla PVC-mattor kan däremot ha en baksida av asbest.
I ditt fall ser det ut som juteväven på en linoleummatta.
Ett enkelt sätt att testa är att tända eld på det. Jute brinner lätt. Asbest brinner inte.
Linoleum brinner ganska lätt, PVC är svårare att antända och snarare smälter än brinner men brinner sedan.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag korrigerar mig själv. Efter ett snack ned morsan, som är 95år, fick jag veta att det var regel att ta med sig linoliummattorna de lade in nya på tjugotalet, när man flyttade. Vilket förklarade det lapptäcke jag rev ut på åttiotalet.Intet skrev:
Alltså är din matta sannolikt ännu äldre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden