Om vägföreningen tillhandahåller en tjänst (vägunderhåll) så borde denna rimligen bli belagd med moms.

Är man sedan momsregistrerad så får man tillbaka underskott på moms från staten.

pbengtsson skrev:
Problemet i en vägförening är att de entrepenörer som fakturerar er lägger på moms. denna är bara att betala då man inte kan kvitta den mot något då ni inte har några intäkter med moms.
Så visst är det surt, det bästa vore om samfälldigheter ( inte samma som ideela) var momsbefriade.
Men snälla ni, här råder samma missuppfattning som i de protest-artiklar jag läser.
Entrepenörerna lägger inte alls på någon moms. Fakturorna innehåller alltid moms, oavsett om föreningen är momsreggad eller inte. Skillnaden är att om föreningen är momsreggad så blir denna moms avdragsgill, annars inte.
Idag har föreningarna inte rätt att kvitta ingående moms mot utgående.
MEN när dom blir momsreggade så får dom, precis som ett momsreggat företag.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Om vägföreningen tillhandahåller en tjänst (vägunderhåll) så borde denna rimligen bli belagd med moms.

Är man sedan momsregistrerad så får man tillbaka underskott på moms från staten.
JAAAA men det är ju det jag har skrivit hela tiden.DÅ ÄR det ju ingen nackdel att bli momsreggad, eller hur.
Föreningens kostnad för vägunderhåll minskar med 20%, som kommer medlemarna tillgodo.
Medlems avgiften kommer att bli momspliktig, men behöver inte alls nödvändigtvis höjas pga av att föreningens utgifter minskas med momsen på utgifterna på 20%.
Medlemsavgiften kan då istället för att höjas, komma att innehålla moms och vara densamma som tidigare.
Kanske något lite högre, men inte alls motsvarande den tillkommande momsen och definitivt inte någon katastrofhöjning.

Glufsglufs skrev:
Ja, och hur kommer då de inkomsterna hanteras som måste momsas (om nu det kommer att vara delar av inkomster som är befriade) då man ska sköta bokföring i en tidigare momsbefriad verksamhet och sedan för att få tillbaka eventuell moms då betala momsen på intäkterna, det är väl det som föreningarna protesterar mot.
Den frågan begrep jag inte riktigt.
Om du menar hur man ska hantera olika intäckter, alltså både momspliktiga och icke momspliktiga, så är det inget som hellst problem.
Det förekommer ofta i de flesta momsreggade verksamheter.

Jag har också varit kassör i en vägförening, och jag kan inte se att momsregistreringen skulle påverka någonting. Föreningen betalar ju redan konsumentpriser för allt de köper, dvs momsen ingår. Föreningen säljer ju ingeting, så det finns ingenting att lägga moms på. Det enda skulle ju vara om det måste betalas moms på vägavgifterna som medlemmarna betalar. Men det hade spelat någon roll ändå.

Jag var i vilket fall tvungen att hålla reda på momsen i bokföringen, eftersom det fanns näringsidkare längs vägen.

WATTisPOWER skrev:
Den frågan begrep jag inte riktigt.
Om du menar hur man ska hantera olika intäckter, alltså både momspliktiga och icke momspliktiga, så är det inget som hellst problem.
Det förekommer ofta i de flesta momsreggade verksamheter.
Att dom i o m nya regler dels måste betala 25% istället för nuvarande 6% moms på tex hyra av lokaler och liknande och att föreningarna genom momsregistrering riskerar att hela tiden ligga minus mot staten i momskostnader, det blir liksom inte in - ut och jämt upp.

Glufsglufs skrev:
Att dom i o m nya regler dels måste betala 25% istället för nuvarande 6% moms på tex hyra av lokaler och liknande och att föreningarna genom momsregistrering riskerar att hela tiden ligga minus mot staten i momskostnader, det blir liksom inte in - ut och jämt upp.
Momsen på det man hyr påverkas inte av om man själv är momsregistrerad eller ej.

Att ligga minus mot staten.. avser du då att föreningarna får ligga ute med momsen ett tag? För dom får ju tillbaka mellanskillnaden vad det lider.

mycke_nu skrev:
Momsen på det man hyr påverkas inte av om man själv är momsregistrerad eller ej.

Att ligga minus mot staten.. avser du då att föreningarna får ligga ute med momsen ett tag? För dom får ju tillbaka mellanskillnaden vad det lider.
Jo, om man läser vad skatteverket skriver så har dom sagt att 6% ska gälla så länge för enligt EU så ska det höjas till 25%, dvs som för alla andra.

Jag menar att föreningarna får betala in mer moms till staten än dom får tillbaka och då ligger minus om man säger så, ideella föreningar är ju inte vinstdrivande på samma sätt som företag och jag tror att det är dom grejerna dom är rädda för. Fördyrande kostnader samt momspåslag på intäkter som ska till staten osv osv.

Man får alltid tillbaka all moms.

Vårt företag har såväl momsfri (export) försäljning som försäljning till 6% (friskvård), 12% (livsmedel) och vanlig 25%. Vårt momskonto går back uppemot 100 000 varje år, och vi får alltid tillbaka hela summan.

Dock ett år senare.

mycke_nu skrev:
Man får alltid tillbaka all moms.

Vårt företag har såväl momsfri (export) försäljning som försäljning till 6% (friskvård), 12% (livsmedel) och vanlig 25%. Vårt momskonto går back uppemot 100 000 varje år, och vi får alltid tillbaka hela summan.

Dock ett år senare.
Jo, men en fattig idrottsklubb har kanske inte råd att vänta.

Nu har jag tagit några glas vin och då utrycker jag mig kanske lite mer burdust,men det är inget ont menat.:)

Alltså.... alla argument emot momsregistrering här ser i mina ögon ut som rena KalleAnka pladdret.
Ni har ju inte riktigt fattat hur momssystemet funkar. Ni blandar äpplen å päron hej vilt och drar tokfel slutsatser.
Så om vi skulle ta och fabulera ett riktigt extremt exempel
Staten höjer momsen till i princip vad fan som helst på inköp för föreningen, det spelar ingen roll så länge man är momsregistrerad.
Momsen är ingen kostnad för den momsregistrerade.
Om momsen på inköp höjs till 75% och momsen på intäckterna sänks till 0%, så får föreningen tillbaka all utlagd moms, det blir en ren kasako, jämfört med idag.
Så blir det naturligtvis inte, men bara som ett exempel.

Ps ang. att en fattig föreningen måste vänta på utbetalning av moms:
Om en förening inte är momsreggad(som idag)får denna vänta till F*n avlöser, det blir aldrig någon utbetalning

Redigerat:
Höjd moms drabbar dock många på det viset att deras varor och tjänster blir dyrare, och därmed svårare att sälja.

När kunden kan välja fritt, vill säga. Så är ju inte fallet när det gäller en vägförening.

I övrigt har WATTis helt rätt.

Ett bra exempel är frivillig momsregistering av hyresfastigheter. Nomalt sett är det inte moms på hyra, men som hyresvärd kan man frivilligt välja att momsregistrera sig, lägga moms på hyran, och därmed kunna dra av ingående moms.

Detta är givetvis endast något man gör om man har momsregistrerade företag som hyresgäster, annars lär man stå med tomma lokaler.

Kanske är enklare om Wattis pratar med någon som sköter ekonomin i en idrottsförening och ser då när dom förklarar hur det kommer att drabba föreningen vad skillanden är mellan en ideel idrottsförening och annan typ av förening. Om dels ministern protesterar samt idrottsförbundet och att skattemyndigheten vill skjuta på momshöjningar för idrottsföreningar så är det ju ganska uppenbart att något kommer att slå fel mot dessa. Jag inbillar mig ganska klart att det inte kommer att funka med dessa föreningar precis som det görs med företag samt att det kanske räknas in extra kostnader för att någon ska sköta "en mer avancerad" bokföring. Men som sagt, fråga någon som sitter i situationen.

I övrigt tror jag de flesta förstår precis hur moms in och moms ut funkar när det gäller näringsidkare, en idrottsförening som är registrerad som förening är ingen näringsidkare.

Redigerat:
Väldigt skumt det där med klagandet på inkomstskatten. Idrottsföreningar skall väl inte gå med vinst??

Det blir lite mystiskt när dom å ena sidan klagar på ökade kostnader som kommer att inkräkta på verksamheten, och å andra sidan har vinster att beskatta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.