6 027 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Momshantering byggvaror
Övervinster när ett eller flera företag har oligopol eller monopol och gör en vinst som inte är i relation till verkliga kostnader eller konkurrens. Ex när bensinbolagen sätt samma pris på drivmedel eller banker kan ta ut högre avgifter för bolånen. Du får nog förklara bättre hur man kan ha en låg vinstmarginal och samtidigt anklagas för övervinst. Ge exempel! En privat person utan företag kan aldrig ha en övervinst då dennes lön fram förhandlad av andra parter. Undantag finns ex. VD i ett AB.B Björkskär skrev:Hej
Försök att inte hamna i fällan att börja använda ”hittepåordet” övervinster!😁
Nu får ni ursäkta ett utlägg som är helt off topic.
Vissa delar av det politiska etablissemanget har en förkärlek att använda ordet övervinster.
Vad är det? Alla företag förväntas göra vinst.
Är då tex en författare som skriver och säljer mycket böcker som trots att denne ger sig en normal lön från sitt bolag men ändå gör en vinst på flera tusen procent en ond person som ska hoppas på?
Är den löntagare som vill ha ett överskott att föra över till sparkontot efter alla kostnader är betalda ”överavlönad”?
Jag noterar att de företag och branscher som oftast anklagas för övervinster ofta har en lägre vinstmarginal i procent än vad många andra företag och privatpersoner har..
För att gå OnT
När företag begär utbetalningar för ROT hos Skatteverket ska det anges materialkostnader.
/ Björkskär
HejB BJKALLE skrev:Övervinster när ett eller flera företag har oligopol eller monopol och gör en vinst som inte är i relation till verkliga kostnader eller konkurrens. Ex när bensinbolagen sätt samma pris på drivmedel eller banker kan ta ut högre avgifter för bolånen. Du får nog förklara bättre hur man kan ha en låg vinstmarginal och samtidigt anklagas för övervinst. Ge exempel! En privat person utan företag kan aldrig ha en övervinst då dennes lön fram förhandlad av andra parter. Undantag finns ex. VD i ett AB.
Det är få branscher som har oligopol i mina ögon. Banker finns det minst ett drygt tjog som tillhandahåller bolån, säkert fler om man letar.
Den mest utskällda branschen är kanske mataffärer. Vinsten ligger i snitt runt 3% vilket få företag skulle nöja sig med. Javisst finns det enskilda butiksägare som har hög vinst i kronor men inte i marginal.
Exemplen är många men det är ingen som skriker högt om Atlas Copco har en marginal på 15%?
( kolla gärna upp din arbetsgivare på allabolag för att se vinstmarginalen)
När det gäller privatpersoner så försökte jag dra en parallell mot företag. Om ett företag inte ska få gå med vinst så varför ska en löntagare få högre lön än vad som behövs för livets nödtorft?
Därför tycker jag inte det finns något som kan vara övervinster. Jag ska förklara min åsikt.
Om någon gör det så bra att denne blir branschledande inom sitt område (dvs att en majoritet av kunderna vill köpa dennes varor till det priset som gäller hos denne) så är det bara att gratulera! Det råder näringsfrihet i Sverige och det står alla medborgare som inte är dömda till näringsförbud fritt att starta företag och konkurrera med alla andra företag.
Exempel: (Här måste jag först uttrycka att jag inte ventilerar någon politisk åsikt eller kritiserar andras politiska åsikter) Vänsterpartiets ledare vill helst förstatliga matvarubutikerna i Sverige. Det står henne fritt att starta en konkurrerande butikskedja som säljer mat till 0% vinst. Jag är skeptisk till att detta skulle tvinga tex ica i konkurs.
Enda sättet att visa sitt missnöje som privatperson är att bojkotta inköp hos de bolag som man inte tycker sköter sig/tar ut för hög marginal.
Med detta sagt måste jag säga att jag personligen inte är helt för att privatisera alla delar av samhället men jag tycker det funkar rätt bra med den mix vi har idag. Om inte kommunerna, regionerna och staten utsätts för viss konkurrens så kommer de tillåtas svälla ännu mer och säkerligen bli ännu mer ineffektiva som det alltid blir när organisationen blir för stor.
/ Björkskär
Klicka här för att svara