18 072 läst ·
64 svar
18k läst
64 svar
Moms på en faktura som är betald och 1 år gammal?
10 år mellan två företag, 3 år när det är mot privatperson/konsument.Magnus Filip skrev:
Typ, men det beror väl kanske lite vad vi menar med att "justera i fakturor".
Men skuld/betalningsskyldighet preskriberas efter 3 år för en privatperson/konsument, och efter 10 år för ett företag.
Sen finns det förvisso preskriptionsavbrott osv, men nu tänkte jag inte låta detta löpa för långt. 10 år för företag och 3 år för konsument, är det enkla svaret.
Precis. Preskriptionstiden innebär ju inte att man har tre år på sig att ändra priset. Förklaringen med att man glömt fakturera momsen skulle man kunna komma någonvart med, men här har vi ju det för säljaren besvärande faktum att momsen var specificerad på den ursprungliga fakturan.Mikael_L skrev:
Jag tror, av det jag kunde se av underlagen, att det är troligen olika program. Fakturan görs i Visma och kräver att man skriver in beloppen manuellt mot.Krille-72 skrev:
Det är ganska uppenbart att det är någon på kontoret som gjort ett misstag. Sådant händer ibland när människor är inblandade.
På underlaget står det tydligt 50 044kr exkl moms. På fakturan har man felaktigt skrivit in 50 044 kr inkl moms. Många fakturaprogram har funktionen att man kan välja om fakturan ska visas med eller utan moms. Högst troligt har man klickat i ”med moms” tryckt in beloppet 50 044 kr med resultatet att det nu blev ett misstag.
Rätt belopp för dig att betala skulle varit 62 555kr. Det fattas alltså 12 511 kr om du nu betalat 50 044kr.
Om summorna stämmer med det ni kommit överens om är det inte mycket stt bråka om anser jag. Misstaget har antagligen upptäckt vid årsbokslut är min gissning.
Företaget har absolut rätt att kräva in pengarna 1 år senare. Att bråka om det här känns långsökt om ni nu inte kommit överens om några andra belopp.
Höll på att gå i taket när de ändrade detta på mitt tidigare jobb, då kunde man trycka på en knapp och fakturorna kom ut.
Sedan tyckte någon att vi behövde Visma och då vart de manuellt arbete med beloppen, kvitto/faktura/order nummer som den ska matcha mot etc...
Just felet med missad moms hände några gånger i samband med detta och var då tvungen att ringa kunderna, de vart ju inte glada direkt.
Klicka här för att svara