Kan ett företag kräva mig på moms på en 1 år gammal betald faktura?

Köpte byggmaterial av företag X för ett år sedan.
Fick ett fakturaunderlag samt en faktura, betalade i tid.
Som jag förstod fakturan så var momsen inräknad.

Nu ett år senare får jag en ny faktura.
Dom skyller på att deras faktureringssystem inte tagit med det i beräkningen.

Har du kvar originalfakturan?

Å ena sidan så kan man fakturera en privatperson inom 3 år.

Å andra sidan så skall priser som ges till en privatperosn alltid vara inkl. moms.

Så en fråga är om du hade fått någon offert eller annan prisuppgift innan du beställde. Om du har fått en sådan uppgift, så inkluderar den moms (per definition). Och stämmer den med fakturan, så bör firman inte kunna fakturera moms i efterhand.

Men om vi antar att du inte fått någon prisuppgift alls i förväg, då är ju frågan om inte fakturan kan anses vara en prisinformation som därmed inkluderar moms (oavsett att de glömt lägga på momsen). Men en sådan tolkning kan nog vara i gränslandet.

• Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
I Gsssson skrev:
Har du kvar originalfakturan?
ja

Någon offert eller prisuppgift i förväg?

Jag fick ju en 16 år gammal faktura som krav på mig här för ett litet tag sedan och läste på ordentligt då om reglerna... Ja, de kan kräva dig på momsen om de har missat det...
Om de inte redan skrivit moms på fakturan eller på en offert eller order där priset står som du betalt och där står "inklusive moms" har du inte mycket till "case" tyvärr...

Företag har, som skrivit ovan, rätt att kräva rättning av betalning i tre år så de kan kräva in missad moms av dig som privatperson.

Du kan dock "bråka" och bestrida fakturan och lägga ett ärende hos konsumentombudsmannen (normalt hos din kommun) eller till ARN (om beloppet är över 600 kr) och hävda att du fått prisuppgift på det belopp du betalt. Ett företag har skyldighet att ge dig som privatperson pris inklusive moms så om de bara sagt ett pris och inte sagt om det är inklusive eller exklusive moms kan du ha ett case. "Bråkar" du och det inte gäller stora belopp kanske firman lägger ner istället för att kräva in det.

Bestrid i så fall alla fakturor skriftlig (skriv på fakturan med bläckpenna datum och underskrift samt "bestrides ii fullo") ta bild och maila till företaget.

H hempularen skrev:
Å ena sidan så kan man fakturera en privatperson inom 3 år.

Å andra sidan så skall priser som ges till en privatperson alltid vara inkl. moms.

Så en fråga är om du hade fått någon offert eller annan prisuppgift innan du beställde. Om du har fått en sådan uppgift, så inkluderar den moms (per definition). Och stämmer den med fakturan, så bör firman inte kunna fakturera moms i efterhand.

Men om vi antar att du inte fått någon prisuppgift alls i förväg, då är ju frågan om inte fakturan kan anses vara en prisinformation som därmed inkluderar moms (oavsett att de glömt lägga på momsen). Men en sådan tolkning kan nog vara i gränslandet.
Jamen, fakturan kom ju snabbt när jag var klar. Betalade i princip omgående. (1 år sedan)
Varför kommer kravet först nu efter ett år? Dom borde ju ha upptäckt det tidigare, kan man tycka.

På fakturaunderlaget (blad 1) är materialet redovisat var för sig, Ingen uppgift om moms eller inte. Längst ner på bladet vid summan står det dock exklusive moms: 50000kr
På fakturan (blad 2) står det: enligt fakturaspec: 50000kr
Längre ned är moms inräknad. Men samma summa som fakturaunderlaget.
Alltså 40000kr exkl.+ 10000kr moms.
ATT BETALA 50000kr (så det var det jag betalade) Kan bifoga bilder.

Fick ett prisförslag muntligt innan köp. Man kollar ju alltid vad det kostar innan man beställer något.
Tillkom dock lite extra material eftersom. Men! Jag skulle även kompenseras med "ett bra paketpris" efter en massa strul. (3 veckors försening, ombokning av hantverkare, fick ta ut extra semester, fel mått, fel konstrurerat osv, osv)

Står det "att betala 50.000kr" och det är vad du har betalat kan de inte kräva momsen av dig!

Det är företagets skyldighet att tydligt visa priset du ska betala (och det är ALLTID inklusive moms för privatpersoner).

Att det kommer ett år senare är troligen för att de gjort en genomgång av moms för året och då redovisat din faktura fel så de tror att det saknas moms för den.

Som jag skrev ovan, bestrid skriftligt och maila dem och be om bekräftelse.

Delvis synligt fakturaunderlag med projektnummer och detaljerade kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis ihoprivna pappersdokument, faktura med synliga belopp och textfragment som "Fakturaspecifikation" och "Att betala".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1: Fakturaunderlag. Bild 2: Faktura

Du har betalat fakturan i fullo!

De har inget att komma med...

• Gilla
swagmeikster21 och 3 till
  • Laddar…
Varför har du två olika fakturor eller är ena en offert och andra en faktura?

N Napster skrev:
Varför har du två olika fakturor eller är ena en offert och andra en faktura?
Första bild är fakturaunderlag andra bild faktura.

• Gilla
swagmeikster21
  • Laddar…
Då tror jag de kan få rätt ifall de går vidare med ärendet tyvärr, det är glasklart att fakturan är felaktig om man kollar på fakturaunderlaget :(

• Gilla
kebabensdag och 1 till
  • Laddar…
P
Denna är hårfin.

Ja, företaget är skyldiga att offerera inklusive moms om DU nu är en privatperson?

De har sedan offererat på 50tkr exkl moms.
Så de har gjort fel på moms.

Frågan är sen om det är ett fastpris, prisuppskattning eller vad det är...

Men börja med att du har betalat fakturan till fullo och att eftersom du är privatperson ska allt vara inklusive moms...

P
N Napster skrev:
Då tror jag de kan få rätt ifall de går vidare med ärendet tyvärr, det är glasklart att fakturan är felaktig om man kollar på fakturaunderlaget :(
Ja, fast de har lämnat felaktigt fakturaunderlag då det är exklusive moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.