15 502 läst ·
29 svar
16k läst
29 svar
Moms och påslag, materialinköp
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
TS kanske kan bidra med hur fakturorna är gjorda...........Är de handskrivna så kan man såklart trolla med siffror så det ser riktigt ut, kontentan är bara att kunden betalar mer än man borde göra.
Betalar man 218.50 så kommer ju byggaren redovisa 174,80 exl och 43,70 i moms i deklarationen. Resten av "momsuträkningen" skulle ju aldrig komma med.
Påslaget ska ju såklart räknas exl moms och sen lägger man på momsen sist. I det första exemplet så går ju "momsen" till byggaren. Typ.
Betalar man 218.50 så kommer ju byggaren redovisa 174,80 exl och 43,70 i moms i deklarationen. Resten av "momsuträkningen" skulle ju aldrig komma med.
Påslaget ska ju såklart räknas exl moms och sen lägger man på momsen sist. I det första exemplet så går ju "momsen" till byggaren. Typ.
Jag har fått originalfakturor skickade till mig + en anteckning med en uträkning såsom den jag exemplifierat med 100:-. Fast det handlar om ett grundbelopp på ca 14000:-
Det är lustigt för två olika snickerier, utan koppling har lagt ett påslag på 40% på material enligt ”gängse regler”, en tredje faktura fr ett annat företag har påslag 15% enligt ”gängse regler”.
Men de två andra företagen har lagt påslag på inköpspris utan moms.
Det är lustigt för två olika snickerier, utan koppling har lagt ett påslag på 40% på material enligt ”gängse regler”, en tredje faktura fr ett annat företag har påslag 15% enligt ”gängse regler”.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Ja du får nog prata med firma ett ............deras påslag blir ju i praktiken större än vad de skriver eftersom momsen räknas på slutsumman oavsett andra uträkningar innan det. Finns liksom inga funktioner i att spalta ut moms mitt inne i uträkningar och få med det i nån redovisning på korrekt vis.
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Det är som sagt (grovt) fel att fakturera så. Ett "cornercase" skulle kunna vara om momsen på inköpet av ngn anledning inte är avdragsgillt för hantverkaren.
Ett typiskt fall kan vara om du köper varor från utlandet, då är det ofta så komplicerat att dra av den utländska momsen att adminkostnadnen för att göra det vida överstiger momsbeloppet, då väljer man att istället betala dubbel moms.
Ett typiskt fall kan vara om du köper varor från utlandet, då är det ofta så komplicerat att dra av den utländska momsen att adminkostnadnen för att göra det vida överstiger momsbeloppet, då väljer man att istället betala dubbel moms.
Detta förändrar kanske saken. Du har möjligtvis inte mottagit en faktura utan ett betalningskrav. Förvisso med en bilaga i form av en annan faktura ställd till leverantören som visar beräkningsgrunden.H HLen skrev:Jag har fått originalfakturor skickade till mig + en anteckning med en uträkning såsom den jag exemplifierat med 100:-. Fast det handlar om ett grundbelopp på ca 14000:-
I grundfallet finns ingen faktureringsskyldighet till privatpersoner med några undantag. (se https://www.skatteverket.se/foretag...fakturering.4.58d555751259e4d66168000403.html).
I så fall är det tekniskt lagligt och en avtalsfråga, men avtalsvillkoret är ... ovanligt ... och du har som konsument fördelar när avtal ska tolkas.
Om @hempularen s corner case stämmer att dubbel moms på något sätt betalas, är det dock inte ovanligt.
Såklart det är galet. Procent är alltid enkelt då det alltid är gånger och kan skrivas i vilken ordning som helst. Dvs de har tagit 100 * 1.4 * 1.25 * 1.25. Den dubbla momsen är olaglig om den görs med uppsåt. Den ger alltså 1.25 * 1.25 = 1.5625 vilket ger 56.25% i moms. Parenteser behövs endast om man för in plus och minus i ekvationen.H HLen skrev:Jag undrar lite kring en faktura jag fått från ett snickeriföretag där de gjort inköp åt mig. De har räknat som följer:
100:- pris för vara + 25:- i moms= 125:-
Påslag om 40% = 50:- = 175:-
Moms på 175:- = 43.75
Summa för mig: 218.50
Jag har fått kopior på original inköpsfakturor.
Nu handlar det såklart om något större summor än 100:- i grundpris.
Jag har tidigare betalat följande
Inköpspris redovisat utan moms 100:-
Ev påslag, säg 40 % =160:-
Moms på 160:- = 40:-
Summa 200:-
Är båda sätten korrekta? Är det mer en avtalsfråga?
Tacksam för input!
Du behöver inga parenteser då heller. Multiplikation och division går alltid före addition och subtraktion. Har man däremot en parentes ska den räknas ut först.ingenmansland skrev:
Såklart det är galet. Procent är alltid enkelt då det alltid är gånger och kan skrivas i vilken ordning som helst. Dvs de har tagit 100 * 1.4 * 1.25 * 1.25. Den dubbla momsen är olaglig om den görs med uppsåt. Den ger alltså 1.25 * 1.25 = 1.5625 vilket ger 56.25% i moms. Parenteser behövs endast om man för in plus och minus i ekvationen.
Ja, det är ju just det, det blir inte alltid så uppenbart. T.ex. 2+3*9 eller (2+3)*9. Att den första blir 29 och den andra blir 45 är inte självklart för många.N NoiseMaker skrev:
Klicka här för att svara