Jag tolkar artikeln som att det inte handlar om att företag importerar åt sig själva via Holland. Utan svenska internet shoppar, som förmedlar affärer mot Kina. Varorna passerar aldrig det svenska företaget. Så tror jag att det är, men kan ha fel.

Om ett svenskt företag skulle importera för att sedan sälja vidare i Sverige, så måste de ta ut moms vid försäljningen. Om de sedan har haft en momskostnad för importen, får de dra av den. Det finns alltså ingen vits för ett företag att undvika att betala moms på det man importerar.

Antingen importerar jag något för 100 kr. betala 25 kr i importmoms, säljer vidare för 200 kr plus moms, slutkunden betalar 50 kr i moms. Jag redovisar 25 kr i nettomoms mot skatteverket.

Eller så "smugglar" jag in en vara som kostar 100 kr. Säljer den vidare för 200 kr plus moms , och får redovisa 50 kr i moms till skatteverket.

Och så finns givetvis den 3e vägen, som säkert förekommer. Jag smugglar in varan för 100 kr, säljer vidare för 250 kr inkl. moms. Och redovisar inget till skatteverket. Men skall man hålla på i den ligan, så kan man ju lika gärna smuggla in cigaretter eller sprit och tjäna ordentligt med olagliga pengar, eventuellt straff blir väl ungefär detsamma.

Det är ju Holland som importerar och tar hantering och ev tull.
Det har ju skapats ”företag” runt om i Europa som tar hand om Kinapaket containervis och kan rationalisera hanteringen och sedan skicka paket inom EG fritt.
Från Holland till svenska (momsregistrerade) företag går det momsfritt, men det finns ju ingen moms att dra av och få tillbaka samtidigt.

Jag handlar från Tyskland utan att betala tysk eller svensk moms, men när jag säljer vidare inom Sverige så får jag betala in hela momsen till staten.

När jag köper från USA betalar jag både tull och moms i Sverige och momsen kan jag som vanligt dra av.
Och ja jag är momsregistrerad och det är i stort sett bara privatpersoner som till syvende och sist betalar moms.

Protte

Tror grejen är att skatten betalas i Holland istället för i länderna där du säljer varan. Kolla som exempel NIKE's upplägg för att slippa skatt i Sverige :cry:

Vad för skatt slipper NIKE?
Momsen på dina NIKE skor går rakt in på skatteverkets konto.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Vad för skatt slipper NIKE?
Momsen på dina NIKE skor går rakt in på skatteverkets konto.

Protte
https://sverigesradio.se/artikel/6815105 Från 2017 första länken jag hitta när jag googla lite snabbt, men finns massor om deras "smartness"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.