Jckssn Jckssn skrev:
Även när man skruvar i bilar kan man behöva under 40Nm, kamlageröverfall tex.
Jag kör själv med Teng tools momentnycklar, en 20-120Nm och en 40-210Nm.

Kanske inte top-of-the-line men duger gott åt mig.
Det du säger om kamlageröverfall, kan ju vara för att man inte vill överskrida förspänningstrycket så att överfallen inte deformeras om de är gjorda i aluminium.

johel572 johel572 skrev:
Att det skall vara oljat är väl självklart?!
Nej, titta min lista i inlägg #40

C
johel572 johel572 skrev:
Vad är ett vettigt intervall? Jag gissar på ett en topplocksbult dras med 120-150Nm eller är jag ute och cyklar? Jag funderar över behovet av att kunna dra något under 40Nm? Själv mekar jag inte med cyklar.
Jag tror du är ute och cyklar. Slog en flukt i en verkstadshandbok till en dieselmotor jag hade framför mig och skruvarna till topplocket skall där dras med 39,2 - 44,1 Nm, och det är ett stålblock. I tabellen över åtdragsmoment varierar det mellan 3 - 110 Nm. Se även @Keld:s tabell ovan. Som sagt, du behöver nog minst två storlekar om du skall mecka bil.

Jag funderar över om man klarar sig med en 100Nms nyckel. Så här ser det ut på en Volvo B230:

Diagram och tabell med åtdragningsmoment för Volvo B230, inklusive stegvis instruktion och specifikationer för motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ramlager är inte aktuellt än. Men de håller på med vinklar och grejer också. Men i princip borde man klara sig på en 20-100Nm momentnyckel. Blir säker en del skruva med gräsklipparmotorer också men där har jag ingen aning om vilka moment det handlar om.

Jag vill helst slippa köpa två nycklar (iallafall samtidigt). Det är tillräckligt dyrt med en.

Det är iallafall kul att läsa allas åsikter och tips på hur man gör/inte gör!

Efter lite googlande verkar det vara så att en 500cc B&S Intek topp dras med ca 220-250 in lbs. (trevligt att amerikanarna har två olika enheter för moment, in lbs. och ft lbs.) dvs ca 30Nm.

Antagligen kommer du att klara dig bra med 100 Nm nyckeln, men sedan är det, det där med vinkeldragning, det kan du inte göra med momentnyckeln utan att riskera att dra sönder den, så du får byta dragskaft när du gör detta. Jag har sett någonstans att det finns gradskivor att montera på hylsförlängning på något sätt.

Ska du sedan ge dig på de verkliga "grovsingarna", finns det utväxlingar att montera mellan hylsan och momentnyckeln.

Och när du kommer upp ytterligare ett "snäpp", med nyckelvidd på 100 mm, så finns det slagringnycklar, men då är det vinkeldragning som gäller.

C
Kommer undan gör man nog, men det handlar också om fysisk storlek och precision. Får även känslan att en momentnyckel har särskilt dålig precision inom, låt säga, de första 10%:en av skalan där fjädern knappt är spänd. Men jag har inte kontrollerat det så jag skall låta det vara osagt, det är bara en känsla.

C cpalm skrev:
Kommer undan gör man nog, men det handlar också om fysisk storlek och precision. Får även känslan att en momentnyckel har särskilt dålig precision inom, låt säga, de första 10%:en av skalan där fjädern knappt är spänd. Men jag har inte kontrollerat det så jag skall låta det vara osagt, det är bara en känsla.
Det var bra att du tog upp det här med "pocenten", har en Bahco 2-20 kpm nyckel, har också en BAHCO 811, momentmätare, från 60-talet som funkar enl. torsionsprincipen, fick för mig att kolla hur dom stämde mot varandra, ve och fasa, momentmätaren hade legat och rostat ihop. Återkommer när jag meckat.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
C
V vedklyv skrev:
ve och fasa, momentmätaren hade legat och rostat ihop. Återkommer när jag meckat.
Kilopondmeter... väcker en del minnen...

C cpalm skrev:
...Slog en flukt i en verkstadshandbok till en dieselmotor...
Stor skillnad från motor till motor! 142 Nm för aluminiumtoppen till mitt projekt.
Bulten till remskivan/svängningsdämparen är värre, 450 Nm :o

Har en 20-210 momentnyckel, ska ta till mig tipset att kontrollera den med hävarm och våg

• Gilla
Krokiga smeden
  • Laddar…
C
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Stor skillnad från motor till motor! 142 Nm för aluminiumtoppen till mitt projekt.
Oj, var är det för skruvdimensioner då? Då skall man ju upp i typ M14 om man inte skall dra över sträckgränsen.

C cpalm skrev:
Oj, var är det för skruvdimensioner då? Då skall man ju upp i typ M14 om man inte skall dra över sträckgränsen.
M12, men har bytt till ARP-bultar (speciallegering för de som inte vet).
Original är 110 Nm, så är rätt bra stål i de med!

:strong::cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.