Det du säger om kamlageröverfall, kan ju vara för att man inte vill överskrida förspänningstrycket så att överfallen inte deformeras om de är gjorda i aluminium.Jckssn skrev:
Jag tror du är ute och cyklar. Slog en flukt i en verkstadshandbok till en dieselmotor jag hade framför mig och skruvarna till topplocket skall där dras med 39,2 - 44,1 Nm, och det är ett stålblock. I tabellen över åtdragsmoment varierar det mellan 3 - 110 Nm. Se även @Keld:s tabell ovan. Som sagt, du behöver nog minst två storlekar om du skall mecka bil.johel572 skrev:
Jag funderar över om man klarar sig med en 100Nms nyckel. Så här ser det ut på en Volvo B230:
Ramlager är inte aktuellt än. Men de håller på med vinklar och grejer också. Men i princip borde man klara sig på en 20-100Nm momentnyckel. Blir säker en del skruva med gräsklipparmotorer också men där har jag ingen aning om vilka moment det handlar om.
Jag vill helst slippa köpa två nycklar (iallafall samtidigt). Det är tillräckligt dyrt med en.
Det är iallafall kul att läsa allas åsikter och tips på hur man gör/inte gör!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ramlager är inte aktuellt än. Men de håller på med vinklar och grejer också. Men i princip borde man klara sig på en 20-100Nm momentnyckel. Blir säker en del skruva med gräsklipparmotorer också men där har jag ingen aning om vilka moment det handlar om.
Jag vill helst slippa köpa två nycklar (iallafall samtidigt). Det är tillräckligt dyrt med en.
Det är iallafall kul att läsa allas åsikter och tips på hur man gör/inte gör!
Antagligen kommer du att klara dig bra med 100 Nm nyckeln, men sedan är det, det där med vinkeldragning, det kan du inte göra med momentnyckeln utan att riskera att dra sönder den, så du får byta dragskaft när du gör detta. Jag har sett någonstans att det finns gradskivor att montera på hylsförlängning på något sätt.
Kommer undan gör man nog, men det handlar också om fysisk storlek och precision. Får även känslan att en momentnyckel har särskilt dålig precision inom, låt säga, de första 10%:en av skalan där fjädern knappt är spänd. Men jag har inte kontrollerat det så jag skall låta det vara osagt, det är bara en känsla.
Det var bra att du tog upp det här med "pocenten", har en Bahco 2-20 kpm nyckel, har också en BAHCO 811, momentmätare, från 60-talet som funkar enl. torsionsprincipen, fick för mig att kolla hur dom stämde mot varandra, ve och fasa, momentmätaren hade legat och rostat ihop. Återkommer när jag meckat.C cpalm skrev:Kommer undan gör man nog, men det handlar också om fysisk storlek och precision. Får även känslan att en momentnyckel har särskilt dålig precision inom, låt säga, de första 10%:en av skalan där fjädern knappt är spänd. Men jag har inte kontrollerat det så jag skall låta det vara osagt, det är bara en känsla.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Stor skillnad från motor till motor! 142 Nm för aluminiumtoppen till mitt projekt.C cpalm skrev:
Bulten till remskivan/svängningsdämparen är värre, 450 Nm
Har en 20-210 momentnyckel, ska ta till mig tipset att kontrollera den med hävarm och våg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg