Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Själv har jag en Würth momentnyckel med en skala på 20-100Nm.
Om jag får låna tråden lite.
Jag är på jakt efter en mindre momentnyckel, typ 5-20Nm eller liknande.
Någon som har ett bra förslag på var man kan hitta en sådan till rimliga pengar?
Verktygsboden har ett märke som heter Pela.
Är det något att ha eller är det bara skit?
Någon som har ett bra förslag på var man kan hitta en sådan till rimliga pengar?
Är det någon som kan verifiera att fjädern mattas med tiden? Fjädrar av metall mattas nämligen inte med tiden vid rumstemperatur. Om så vore fallet skulle alla bilar ha helt ihopsäckad fjädring efter några år. Om det finns plastdetaljer i mekanismen i momentnyckeln kan det dock vara en god idé att släppa på spänningen efter varje användning. Kanske är det något som skiljer billiga från bättre nycklar?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
PELA är deras egna märke, importerade kinaprylar. funkar ofta som basic. Ofta väldigt lika cocraft/meec/biltema på en del produkterK knipo skrev:Själv har jag en Würth momentnyckel med en skala på 20-100Nm.
Nog är det väl ändå skillnad på att jämföra en bilfjäder med en momentnyckel. Jag har bytt gammal bilfjäder mot ny, där den nya var 4 cm längre än den gamla. När det gäller momentnycklar, har jag mina uppgifter från SAAB i Linköping där man måste kolla nyckeln mot en momentmätare lite då och då.mattiasp skrev:
Är det någon som kan verifiera att fjädern mattas med tiden? Fjädrar av metall mattas nämligen inte med tiden vid rumstemperatur. Om så vore fallet skulle alla bilar ha helt ihopsäckad fjädring efter några år. Om det finns plastdetaljer i mekanismen i momentnyckeln kan det dock vara en god idé att släppa på spänningen efter varje användning. Kanske är det något som skiljer billiga från bättre nycklar?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg