R Robert-san01 skrev:
Och det behöver man inte göra med Stahwille Manoskop.
Ja den verkar ju väldigt elegant, men hur fungerar den egentligen, är det någon töjningsgivare, med elektronik i den?

V vedklyv skrev:
Ja den verkar ju väldigt elegant, men hur fungerar den egentligen, är det någon töjningsgivare, med elektronik i den?
Det är en bladfjäder i den. Helt mekanisk.

R Robert-san01 skrev:
Det är en bladfjäder i den. Helt mekanisk.
Då är den inte ett dugg bättre än biltemas

V vedklyv skrev:
Kaddish!!
Right in Your face!:crysmile:

Bittert att höra Stahlwille är typ Biltema.:rofl:

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
K knipo skrev:
Kaddish!!
Right in Your face!:crysmile:

Bittert att höra Stahlwille är typ Biltema.:rofl:
Möjligen då, att den är något bättre än Biltemas när det gäller felprocenten.

V vedklyv skrev:
Möjligen då, att den är något bättre än Biltemas när det gäller felprocenten.
:crysmile::crysmile:

MultiMan
Ena brorsan som är prylfanatiker och har det mesta av Festool, jobbar dessutom inom bilindustrin, spottar på allt utom Stahlwille momentnycklar. Så nu vet ni det. :crysmile:

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Ena brorsan som är prylfanatiker och har det mesta av Festool, jobbar dessutom inom bilindustrin, spottar på allt utom Stahlwille momentnycklar. Så nu vet ni det. :crysmile:
Har han då också en certifierad momentmätare så han kan kolla sina momentnycklar?

MultiMan
V vedklyv skrev:
Har han då också en certifierad momentmätare så han kan kolla sina momentnycklar?
Kollar alla på jobbet, självklart. ;)

Själv har jag en Würth momentnyckel med en skala på 20-100Nm.

Om jag får låna tråden lite.
Jag är på jakt efter en mindre momentnyckel, typ 5-20Nm eller liknande.
Någon som har ett bra förslag på var man kan hitta en sådan till rimliga pengar?
Verktygsboden har ett märke som heter Pela.
Är det något att ha eller är det bara skit?

Är det någon som kan verifiera att fjädern mattas med tiden? Fjädrar av metall mattas nämligen inte med tiden vid rumstemperatur. Om så vore fallet skulle alla bilar ha helt ihopsäckad fjädring efter några år. Om det finns plastdetaljer i mekanismen i momentnyckeln kan det dock vara en god idé att släppa på spänningen efter varje användning. Kanske är det något som skiljer billiga från bättre nycklar?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
K knipo skrev:
Själv har jag en Würth momentnyckel med en skala på 20-100Nm.

Om jag får låna tråden lite.
Jag är på jakt efter en mindre momentnyckel, typ 5-20Nm eller liknande.
Någon som har ett bra förslag på var man kan hitta en sådan till rimliga pengar?
Verktygsboden har ett märke som heter Pela.
Är det något att ha eller är det bara skit?
PELA är deras egna märke, importerade kinaprylar. funkar ofta som basic. Ofta väldigt lika cocraft/meec/biltema på en del produkter

mattiasp mattiasp skrev:
Är det någon som kan verifiera att fjädern mattas med tiden? Fjädrar av metall mattas nämligen inte med tiden vid rumstemperatur. Om så vore fallet skulle alla bilar ha helt ihopsäckad fjädring efter några år. Om det finns plastdetaljer i mekanismen i momentnyckeln kan det dock vara en god idé att släppa på spänningen efter varje användning. Kanske är det något som skiljer billiga från bättre nycklar?
Nog är det väl ändå skillnad på att jämföra en bilfjäder med en momentnyckel. Jag har bytt gammal bilfjäder mot ny, där den nya var 4 cm längre än den gamla. När det gäller momentnycklar, har jag mina uppgifter från SAAB i Linköping där man måste kolla nyckeln mot en momentmätare lite då och då.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
PELA är deras egna märke, importerade kinaprylar. funkar ofta som basic. Ofta väldigt lika cocraft/meec/biltema på en del produkter
Tack för infon.
Något annat förslag?
Som (givetvis) inte är för dyrt.

V vedklyv skrev:
Hör att du har koll på momentnycklar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.