Oftast är det inte så kinkigt om man drar ett skruv eller mutterförband någon Nm, för lite eller för mycket, har man hjulbultar eller ett topplock gäller det att dra alla bultar eller muttrar lika. Sedan gäller det om bultarna är smorda eller inte.

V vedklyv skrev:
Oftast är det inte så kinkigt om man drar ett skruv eller mutterförband någon Nm, för lite eller för mycket, har man hjulbultar eller ett topplock gäller det att dra alla bultar eller muttrar lika. Sedan gäller det om bultarna är smorda eller inte.
Prova skruva i en modern cykel i kolfiber... Där kan det vara 50k i sjön om du drog med 6Nm i stället för 5.

R Robert-san01 skrev:
Prova skruva i en modern cykel i kolfiber... Där kan det vara 50k i sjön om du drog med 6Nm i stället för 5.
Det var därför jag svarade i ett tidigare inlägg, är det kinkigt ska man också skaffa sig en certifierad momentmätare, som med jämna mellanrum skickas till ackriditerat provningsföretag för provning.

En kalibreringsapparat borde kunna tillverkas av en lagrad axel med en 1m lång hävarm och den berömda baggagevågen, eller en newtonmätare om man inte vill räkna om kg till newton. Som sagt för moderna cyklar vill man ha lite koll på momenten då vissa skruvar ska dras med bara 5Nm. Det finns billiga momentnycklar där vissa verkar vara ok och andra inte.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
En viktig sak vid momentdragning är vad man smörjer med !
Kolla sidan 311 nedan
http://www.sifvert-skruv.se/wp-content/uploads/2012/09/SifvertSkruv_s307-314_Teknik.pdf
Många sätter i bulten och drar den torr då får man ett felaktigt moment.
Enligt ”bulten-kantal skruvkataloger skall momentet gångas med faktorer
1,1 / 1,0 / 0,86 / 0,68 = torr / oljad / molybden / vax !

Kuriosa. I en gammal katalog från bulten från 1970-80 talet näst sista sidan står det att man skall använda Johnson Golvvax att doppa bulten i och sedan dra mer reducerat moment med 0,68 x angivet i tabellen.

L Leif i Skåne skrev:
Kolla sidan 311 nedan
[länk]

Kuriosa. I en gammal katalog från bulten från 1970-80 talet näst sista sidan står det att man skall använda Johnson Golvvax att doppa bulten i och sedan dra mer reducerat moment med 0,68 x angivet i tabellen.
Det beror helt på på vilken smörjning som momentet är specat för. Det kan bli fel att bara applicera en faktor.

L Leif i Skåne skrev:
Kolla sidan 311 nedan
[länk]

Men nu snackar vi kärnkraft o annat igen, eller hur?
En Volvo B18 eller Honda mc-motor med några år på nacken är väl knappast så kinkig antar jag.

Byurn Byurn skrev:
Det beror helt på på vilken smörjning som momentet är specat för. Det kan bli fel att bara applicera en faktor.
Momenten i tabeller är alltid angivet i tabeller vi oljad bult. = 1,0 i gångerfaktor.

L Leif i Skåne skrev:
Momenten i tabeller är alltid angivet i tabeller vi oljad bult. = 1,0 i gångerfaktor.
I vilka tabeller?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Sån här kanske?
Skärmdump av en lista över skruvar och bultar med specifikationer för montering på ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stahlwille, då är vi ju uppe i Hazet (vilket är min personliga favorit) klass på priserna. Det är jag inte riktigt beredd att lägga.

Jag ser även att momentnycklar verkar gå att köpa kalibrerade eller utan (på Conrad tex). Då kan man ju reflektera över absolutnoggrannheten på den kalibrerade

Vad är ett vettigt intervall? Jag gissar på ett en topplocksbult dras med 120-150Nm eller är jag ute och cyklar? Jag funderar över behovet av att kunna dra något under 40Nm? Själv mekar jag inte med cyklar.

Att det skall vara oljat är väl självklart?!

johel572 johel572 skrev:
Stahlwille, då är vi ju uppe i Hazet (vilket är min personliga favorit) klass på priserna. Det är jag inte riktigt beredd att lägga.

Jag ser även att momentnycklar verkar gå att köpa kalibrerade eller utan (på Conrad tex). Då kan man ju reflektera över absolutnoggrannheten på den kalibrerade

Vad är ett vettigt intervall? Jag gissar på ett en topplocksbult dras med 120-150Nm eller är jag ute och cyklar? Jag funderar över behovet av att kunna dra något under 40Nm? Själv mekar jag inte med cyklar.
Ska du bara ha den i garaget för att mecka bil eller hoj, ska du utgå från vad som sägs i resp. verkstadshandbok om åtdragningsmoment. Ska du använda den till annat får du utgå från vad resp. bult-tillverkare säger om de olika hållfasthetsklasserna och gängstigning, med eller utan smörja och med eller utan underliggande bricka.

johel572 johel572 skrev:

Även när man skruvar i bilar kan man behöva under 40Nm, kamlageröverfall tex.
Jag kör själv med Teng tools momentnycklar, en 20-120Nm och en 40-210Nm.

Kanske inte top-of-the-line men duger gott åt mig.

Jag har dessa https://www.proxxon.com/en/industrial/microclick-torque-wrenches.php

Inga Stahlwille men roligt att ha nåt annat än Biltema. Iofs tror jag Biltemas gör jobbet lika bra efter kalibrering. Går alla att justera??

Köpte MC 30, 100 och 320. Kontrollerade dem på jobbet, en justerade jag en aning. De var allihopa inom några procent vilket ju är mer än tillräckligt.
Största lärdomen efter att ha bytt diverse hjulupphängningar är att momentnyckeln och "högerarmen" påfallande ofta vill ha samma moment. Undantaget är en del lite större skruvar, tex de som hållee bakvagnen på min bil. Där sa momentnyckeln åt mig att fortsätta dra lite till. Rätt bra med rätt moment på såna grejer.

Metoden med en hävarm och våg är ju helt värdelös att utföra något faktiskt arbete med, men genial för att kalibrera sin (billiga?) momentnyckel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.