Hej!
Behöver en momentnyckel till garaget. Framförallt för bilmek så jag hade tänkt en 1/2" variant.

Jag har tittat på dessa tre då jag de mesta jag sett verkar för klumpiga eller rassliga. Någon med erfarenhet av dessa? Eller något annat tips.

Facom
https://www.conrad.se/p/facom-s208-200-s208-200-momentnyckel-med-spaerr-12-125-mm-40-200-nm-1299591

Kamasa (brand:ad?)
https://laitis.se/momentnyckel-k274...RPGqhK6cPhzgkyoNTi7ieIDd-qpzRDlhoCHigQAvD_BwE

Wera (tycker egentligen inte om Weras handtag)
https://www.conrad.se/p/wera-click-...med-spaerrhandtag-12-125-mm-40-200-nm-1668530

Inga tips egentligen, mer än att Kamasan ser på pricken likadan ut som min jag köpt på Biltema för ungefär halva priset.
Sen gillar jag Wera, så hade jag haft ett behov hade jag gått på den!

• Gilla
Roger83
  • Laddar…
Har man ingen så använd vad som helst som kan förlängas till 1 m
Använd sedan en digital bagagevåg.
Finns inget mer exakt för att moment dra.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Nja, det låter väll som ett lite väl starkt påstående. Den lösningen har även den en potentiell risk. Noggrannheten i bagagevagnen.

varmkorv varmkorv skrev:
Nja, det låter väll som ett lite väl starkt påstående. Den lösningen har även den en potentiell risk. Noggrannheten i bagagevagnen.
Bagagevåg med 0,1 upplösning är vida mer noggrann än en momentnyckel.
Men dom flesta vet inte gångerfaktoren på momentet beroende vad man smörjer med.

johel572 johel572 skrev:
Wera (tycker egentligen inte om Weras handtag)
[länk]
Denna momentnyckel har jag själv. Kvalité rakt igenom.

Martin.M Martin.M skrev:
Denna momentnyckel har jag själv. Kvalité rakt igenom.
2-0-0 till Wera alltså!

Jag köpte teng tools varianter på Laitis.
Har 1/4" 5-25Nm 3/8" 19-110Nm samt 1/2" 40-210Nm

Annars är Stahlwille något av de bästa.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C
Jag har en Bahco 7851, väldigt snarlik dina 3 alternativ, och jag har inte något negativt att säga om den annat än att den verkar ligga i en lite högre prisklass. Att jag valde den berodde mest på att det var det som fanns i butiken när jag behövde en. Tycker dina tre alternativ alla verkar vara bra valuta för pengarna.
För bilmek skulle jag helt klart komplettera med en mindre 50 eller 100 Nm-nyckel. Många ställen där det är svårt att komma åt med en 200 Nm-nyckel.

Mycket beror det väl på hur ofta du använder dem? Ingen större vits med proffsgrejer om det används sparsamt. De allra billigaste fungerar utmärkt de också och nå Nm hit och dit spelar ingen roll. Det viktiga är ju att det blir jämt draget.

• Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Wera :love:

Ett litet tips efter att du köpt momentnyckel: Glöm inte att nollställa efter användning, fjädern som reglerar momentet mattas av med tiden om den ligger åtspänd.

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Ett litet tips efter att du köpt momentnyckel: Glöm inte att nollställa efter användning, fjädern som reglerar momentet mattas av med tiden om den ligger åtspänd.
Och det behöver man inte göra med Stahwille Manoskop.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.