E Eld skrev:
Några års mellanrum... jag har fått punktering två gånger på 45 år. Jag har definitivt fått bränslestopp fler gånger än så. Har du en fylld bränsledunk i bilen också? Andra vanliga reservdelar och verktyg?
Jag vet inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg. Jag har haft många fler punkteringar än 2. Det är inte speciellt ofta som något går sönder så att man inte kan köra vidare. Idag har jag oftast varken reservhjul, reservdunk, reservdelar eller verktyg i bilen. Men jag skulle ha reservhjul om det fanns en bra plats att ha det på.

Poängen är att punkteringar är såpass ovanliga att det faktiskt inte finns någon anledning att åka runt med ett reservhjul. Knappt lagningskit heller. Man åker inte runt med en tändmodul för att den som sitter i bilen skulle kunna gå sönder.

Jag har haft 5 tändspolar/tändmoduler som gått sönder på samma 45 år som jag haft 2 punkteringar.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
E Eld skrev:
Poängen är att punkteringar är såpass ovanliga att det faktiskt inte finns någon anledning att åka runt med ett reservhjul. Knappt lagningskit heller. Man åker inte runt med en tändmodul för att den som sitter i bilen skulle kunna gå sönder.

Jag har haft 5 tändspolar/tändmoduler som gått sönder på samma 45 år som jag haft 2 punkteringar.
Är det någon som ifrågasätter ditt beslut att köra utan reservhjul? Har du problem med att andra vill ha reservhjul i bilen? Jag bara beskriver orsaken varför jag tycker att reservhjul är en bra idé. Du behöver inte hålla med.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Det är väl upp till var och en. :)

Kör man värmländska skogsvägar eller motorväg in till jobbet? Är man frisk och stark nog att hantera ett byte vid sidan av vägen?
Är det så tidskritiskt att en väntetid på bärgare är katastrof? Eller bara för dyrt?

Personligen kör jag 90% motorväg. Reservhjul göre sig icke besvär. Bärgare är 10 minuter bort. :)

Jag har råkat ut för ganska få punkteringar. Endast två av punkteringarna var sådana att däcken inte gick att reparera.

På väg till Dalarna försvann luften ganska snabbt i ett bakhjul på motorvägen strax före Enköping. Jag förstod ganska snabbt att något var väldigt fel och lyckades stanna på vägrenen utan större dramatik. Däcket var bortom all räddning. Nödreservhjulet räddade resten av resan som fick ske i max 80 km/timme. Det är inte kul att åka motorväg i max 80 men det fungerar. Nytt däck beställdes till en däckfirma i Falun för leverans på måndagen. Det kom inget däck på måndagen då den dimensionen var slut hos leverantören. Vi fick åka hem med nödhjulet. Utan reservhjul hade alternativet blivit bärgning och hyrbil vilket hade blivit ganska krångligt. Luften hade läckt ut mellan fälg och ventilstam. Vid senaste däckbytet hade inte ventilstammarna bytts. Jag hade då inte koll på att nya ventiler alltid bör monteras vid byte av däck och det hade tydligen inte däckbytaren heller.

Det andra haveriet var backdäcket på MC efter parkering på Sankt Eriksgatan i backen ner mot Norr Mälarstrand. Jag gjorde ett försök med punkteringsspray som inhandlades hos Shell-macken på Norr Mälarstrand. Det gick inte att få däcket tätt då skadan var för långt ut på slitbanan och påverkade även däcksidan. Det blev att åka Taxi hem. Hyra ett släp och lasta på ett par rejäla brädor som kunde fungera som ramp. Att köra upp på släpet var inga problem med platt bakdäck. Bärgare hade varit ett alternativ men det hade nyligen skrivits i någon MC-tidning om flera misslyckade bärgningar med skadade hojar som resultat så bärgare lockade inte.

E Eld skrev:
Själv har jag reservhjulet i ett för det avsett utrymme under golvet i bagageutrymmet. Visst, jag kunde väl förvara något annat i det utrymmet ifall jag ansåg det onödigt att ha med hjulet.

Att detta har blivit ett problem beror antagligen på att biltillverkare har valt att snåla in på att skicka med ett reservhjul till bilen. Det första de gjorde var ju att skicka med ett halvkasst reservhjul istället för ett ordinarie så det har ju varit en lite stegvis utveckling.

Själv tycker jag att det är självklart att ha med reservhjul + utrustning för att byta det. En reservdunk är också alltid med även om den i princip enbart används för att fylla på gräsklipparen när gräsklippardunken är slut ;)
Snöskyffel på vintern är också självklart, sen brukar jag även ha en motorsåg då det ibland händer att det ligger ett träd över vägen.

• Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
I
O [old rusty] skrev:
Det var inte tydligt nej... :)
Det var trumbromsar till handbromsen och skivbroms till färdbroms. Så backarna kan kärva mot trumman om inte allt är helt nytt..
Och då lossnade hjulet för dej?

I
A Avemo skrev:
Det är väl en smaksak och dessutom beroende på situation. Jag har två gånger fått punktering utan att ha ett reservhjul. Ingen av dessa gånger fungerade det med reservhjul på burk. Visst går det att ifrågasätta att ha en så stor och tung pryl i bilen för jämnan för att lösa en situation som kanske uppstår med några års mellanrum. Men förstörda däck är något som kan inträffa hur ny och välskött bilen än är. Och när det inträffar kan det underlätta extremt att ha ett reservhjul.
Jag har bara fått mindre punkteringar som funkar med min lösning.

I
Alfredo Alfredo skrev:
Funkar det när en ligist stuckit en kniv i däcket?
Det måste vara lite trist att du bor i ett område som har de problemen, jag gör det inte och parkerar min bil innanför grindar på jobbet.

I Incinerator skrev:
Jag har bara fått mindre punkteringar som funkar med min lösning.
Det såg ut i inlägg #293 som att du hade uppfattningen att det bara är gamla och spruckna däck som kan gå sönder så att punkaspray inte fungerar. Så är inte fallet. Sedan är det förstås fritt om man vill ta höjd för den risken eller inte.

I
A Avemo skrev:
Det såg ut i inlägg #293 som att du hade uppfattningen att det bara är gamla och spruckna däck som kan gå sönder så att punkaspray inte fungerar. Så är inte fallet. Sedan är det förstås fritt om man vill ta höjd för den risken eller inte.
Precis, har man koll på sina däck och trycket och kör så mycket att de byts ut innan det börjar få sprickor så har jag inte haft punkteringar som inte kunnat fixas med reservhjul på burk, men
när jag drar mitt gamla släp så brukar jag stoppa i ett reservhjul i bagaget för sommardäcken har en del torrsprickor....
Vill man åka runt med ett reservhjul i bagaget så är detta givetvis upp till var och en så du behöver inte bli snarstucken för att andra tycker annat.......

I Incinerator skrev:
Vill man åka runt med ett reservhjul i bagaget så är detta givetvis upp till var och en så du behöver inte bli snarstucken för att andra tycker annat.
Jag tycker att jag varit ganska tydlig med att jag inte har några som helst problem med att andra tycker annat i den frågan.

Att åka runt med ett reservhjul var väl också lite enklare när en normal bil hade fjortontumsfälgar och däck som var 18 cm breda. Nu går ju en stor del av bagageutrymmet åt om man ska ha ett fullstort reservhjul och även ett "nödhjul" tar en del plats. Sedan ska man helst ha en domkraft värd namnet och ett verktyg som faktiskt funkar att lossa muttrarna med också.

B Bigfoot skrev:
Nu går ju en stor del av bagageutrymmet åt om man ska ha ett fullstort reservhjul och även ett "nödhjul" tar en del plats. Sedan ska man helst ha en domkraft värd namnet och ett verktyg som faktiskt funkar att lossa muttrarna med också.
Man kan (kunde?) ju välja en bil där ordinarie hjulstorlek ryms under mattan i bagageutrymmet, så har jag det på nuvarande Fabia och så var det på Octavian och ett par Golfar jag hade innan.
Vag orginal domkraft och verktyg fungerar till enstaka hjulbyten.

Jag har tills vidare löst reservhjulsbehovet genom att behålla två normala bilar som levererades med nödreservhjul och fungerande original domkrafter. En teleskopnyckel är ett bra komplement. 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.