Majgårdarna
tomas_w skrev:
A_P: säljer du baxi eller vad e felet med ditt resonemang??
Baxi har alla möjliga fel, rosthål, dålig förbränning, självätande keramik som tar slut på ett år mm.
Är det bäst?? Lägg ner....

3 minuter i sök:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Hittade även detta i ett inlägg:
citat A_P Det är inte heller ovanligt att man servar sin bil en gång/år.

Många verkar tro att vedpannor köper man och så håller dom förevigt, de är inte så.
Allt som används behöver service.
Ska inte detta forum föra fram Fakta? Nu görs det tamefan inte

Om man nu läser igenom frågorna som du länkade till så var det ju faktiskt inte många fel som berodde på pannan :x

Om du nu ska ta i så du spricker så kunnde du väl gjort det lite bättre?
Föresten säljer du orlan eller :D

tomas_w skrev:
En tank är för stor när man inte hinner få upp den i vettig driftstempratur, 10kubik 40gradigt vatten gör ingen glad
Det skulle göra mig glad. Har aldrig kört mer än 32grader fram på golvvärmen... Men som Matss säger så finns det ju skiktning och laddpaket...

Såg ut som dom flesta länkarna berodde på skit bakom spakarna. Såg att jag skrivit lite och i mitt fall va det okunskap iaf. Varför så aggressiv förresten?

Nu har vi glidit i från frågorna lite.....
Vist tar jag gladeligen emot nya förslag på vedpannpr.
Det är klart att man behöver en bra skiktning i en sådan stor tank men de tror jag fixar sig med laddomat 21. Tanken är 280cm hög finns även två grova kammrörs slingor för något framtida fix.

tomas_w skrev:
En tank är för stor när man inte hinner få upp den i vettig driftstempratur, 10kubik 40gradigt vatten gör ingen glad
Det är tur att det finns folk här på forumet som kan bemöta sådana här inlägg, så att inte nybörjare i vedeldning tror att det är på det citerade sättet. Alla erfarna vedeldare vet att rätt laddning alltid ger värmeskiktning oavsett tankens storlek. Tyvärr vet inte alla installatörer om denna sanning.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Bara för att komma med flera förslag..

Effecta 35kW..
Eller en premiumpanna, Fröling S3 36kW, 45kW..

Värdiga konkurrenter till Baxi båda två..

Jag brukar värma 2,5kbm från 40gr till 80gr på ca 4tim med Arimax 35:an ink uppstartsbrasa. Ett inlägg brukar räcka men det beror såklart på hur kallt det är.

Jag har ingen erfarenhet av mollepannan annat än jag sett den. Arimaxen har betydligt större eldstad och ska du värma 5kbm borde du nog satsa på en 50-70kw panna. Vitsen med stor ack är väl att värma upp den effektivt/enkelt eller hur?

//Kristoffer

KAPA INTE SÖNDER TANKEN!!!
Det har sagts förr på forumet och jag instämmer, -en tank kan inte vara för stor, förutsatt att den isoleras löjligt mycket och att man inte behöver utrymmet till något viktigare (vad nu det skulle kunna vara?!) Även om man tok-isolerar kan man ju ställa den någonstans där spillvärmen gör nytta.
Skiktningen bör ju bli bättre i en stor tank, speciellt om den dessutom är hög.
Mycket bekvämare att elda när du själv vill istället för när din frusna flickvän tvingar dig.

• Gilla
Visionaryrealist
  • Laddar…
elda spillvirke med oftast spik osv i.

om du vet att du ska göra det så skulle nog inte jag köpa en med keramikroster.
då lär du nog få byta keramik ofta.

hörde av en "bekant" vars far har en mollepanna.han sa åt mig att absolut inte skaffa en sån.utan köpa en med fläkt.han hadde exxakt samma erfarenheter som ap skrev här uppe.
svåreldad vid vissa väderlekar och således varierande effekt.

men om du vill ha en 10m skorssten och kan tänka dig att montera en fläkt i skorstenen så är det ju bara att handla..

jag skulle rekomendera en gaselle.effektiv underförbränningspanna med järnroster.
skulle nog funka bra för dina ändamål.kruxet är ju att den har ju fläktar å displayer osv.och kostar betydligt mycket mer.

själv har jag tittat på ladan,maga och veissmann.bestämmde mig dock för att köpa en veissmann.
nackdelen med dessa är ju keramikroster.

olle_k skrev:
elda spillvirke med oftast spik osv i.

om du vet att du ska göra det så skulle nog inte jag köpa en med keramikroster.
då lär du nog få byta keramik ofta.
.
Spikar är bara förnamnet eftersom jag har byggfirma blir det en del spikar mm och etc. inget som Mollepannan gnäller över. Bara bränna det som skall brännas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.