Hej tänkte höra om det är några som eldar i en Mollepanna.
Är nyfiken på hur den fungerar mm.?
Är jag helt tokig om man kopplar en tank på 5m3 till den?
Ska bygga ett nytt pannrum i ett garage med en total yta på ca 55m2,
skall även värma bostadshuset och ett föråd.
Hus 22c Garage/föråd 10c
Golvvärme i huset, radiatorer i övrigt
Huset är från -98 med ok isolering.

Tror det kommer bli en jefla massa ilägg för att fylla den tanken. Sen läste jag nånstans att det va förkastligt att investera i nåt annat än fläktstyrda vedpannor i dagens läge.

Redigerat:
_ap_
Vet en som har en sådan.. Han rekommenderar den inte till någon

Staffans2000
_ap_ skrev:
Vet en som har en sådan.. Han rekommenderar den inte till någon
Sådana här svar är lika intressanta att läsa varje gång eftersom fantasin sparkas igång -Varför, vilka är förutsättningarna hos "en", vad förväntade sig "en" av pannan........... Inga svar ges! Frågorna är många!

Staffan

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Man förväntar sej vad som står på deras brochyr om pannorna verkninsgrad skötsel och kvaliten

Staffans2000
Skumpen skrev:
Man förväntar sej vad som står på deras brochyr om pannorna verkninsgrad skötsel och kvaliten
Vad var det som "_ap_s`" bekant var missnöjd med contra Mollepannans uppgifter?
Fortfarande inga svar. Bara frågor.

Staffan

Majgårdarna
Verkningsgraden är 76%.
Det är väl en kopia av arimax 35 som är en riktigt rejäl panna.

_ap_
1.Oberäknelig förbränning, funkar ena dagen andra inte.
2.Ryker in nått fruktansvärt om man måste fylla ved innan det brunnit ut, går knappast att ha "inomhus"

Nu orkar jag inte höra snack om att "alla pannor kan justeras till bra förbränning"
när sanningen är den att i en Baxi, Effecta, Gaselle mfl. fyller man ved och tänder sen funkar dom,
personligen skulle jag satsa på en panntyp med förbränning liknande ovanstående.

Förövrigt "Staffan2000" är dina 2 inlägg om än ännu ointressantare än mitt.

Staffans2000
_ap_ skrev:
Förövrigt "Staffan2000" är dina 2 inlägg om än ännu ointressantare än mitt.
Det är fullständigt omöjligt.
Ditt tidigare inlägg hade ingen relevans alls. Min kommentar var bara att påpeka detta faktum.

Före mitt köp av min nuvarande "premiumpanna" övervägde jag att köpa mollepannan för dennes enkla konstruktion. Mollepannan är en förugn med konvektionsytor i ett. Simplare och driftsäkrare kan det inte bli. jag valde min nuvarande Orlanpanna istället för Molleditot pga. effektskillnaden 76% mot 91%.

Måhända har din bekant ("en") dåligt drag. Därav skälet att den fungerar sporadiskt?
Mer info. från dig vore ånyo behövligt för trådskaparen.

Med vänliga hälsningar: staffan

_ap_
Mer info.. Inte har jag tänkt börja korsförhöra och felsöka hans anläggning.

Känns lite som att du "Staffan2000", nu med facit i hand ångrar
ditt val av panna?
Eller stämmer problemen, oberäknelig förbränning och inrykning
även på en Orlan?

Staffans2000
Nähä.

Skriver du ett inlägg till gagn för TS. får du väl för bövulen lägga ner lite jobb med motiveringar etc. och inte smita undan så lätt som du gjorde.
Min panna fungerar utmärkt för ändamålet. Den värmer vatten, inget annat. Hade jag velat installera en datamaskin alla "Månbas Alfa" hade jag köpt för dyra pengar, dina alternativ.
Gnället över billiga pannor kommer oftast ifrån dem som betalat dyrt, men fått lite.

Ånyo, vänliga hälsningar från. staffan

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Staffan inte kan jag se på dina inlägg vad du svarar Johan polstjärna på de fråger han vill ha ,utan du hoppar på andra som har en åsikt, man kan nästan tro att du får tillbringa nätterna i pannrumet för att få ditt varmvatten och får för lite sömn med din aggresiva inställning här på forumet.

Din nuvarande Orlanpanna är lika bra som mollepannan, och kanske tom bättre om du har en 40kW, eftersom den har 185l Vedmagasin...

_ap_
Staffan2000 skrev:
Gnället över billiga pannor kommer oftast ifrån dem som betalat dyrt, men fått lite.
Okej.
Jag utgår bara ifrån att alla inte har ett så genuint intresse av uppvärmning som du och jag.
Tyvärr är det faktisk så att dyrare produkter tenderar att funka bättre för Svensson,
jag vågar nästa påstå att det inte finns många ex. Orlan som funkar klockrent
"direkt ur lådan", dom som är nöjd med en "besvärlig" panna är oftast väldigt engagerade och kunninga.
Är allla det?
Att jag sen säljer "Månbas Alfa" anläggningar hör inte hemma i just den här tråden.

Så..Mitt tips till Johan_polstjärnan är att satsa på en panna med framförallt
större vedvolym.
Är det nära till grannar så bör även det tas med i beslutet.

Hur många m2 är det totalt som skall värmas?

Min Orlan funkar direkt ur lådan!
Hur svårt kan det vara ??
Skitnöjd med pannan på alla sätt.
Anlendingen att inte orlanägare är i forumet och berömmer sina pannor att dom inte behöver vara med i nått forum med fungerande grejer.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.