Ska på sikt renovera kök och funderar på en ev vedspis. Huset är ifrån 1948, men ”gjordes” om 2010 talet. Byggdes ut och upp. Dock är den gamla murstocken kvar. I köket finns detta hål. Är det möjligt att ansluta en vedspis här ? Var och hur börjar man utreda detta? Är lite isolering uppåt men betong nedåt.

• Tegelvägg med ett kvadratiskt hål nära taket, övervägs för installation av vedspis i ett hus från 1948.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som en ventilationskanal (inget sot) och på en ovanlig höjd för att ansluta en vanlig bakåtrykande vedspis.

Om köket haft vedspis från början är det nog bättre att använda kanalen avsedd för köksspisen.
En bild på hela murstocken i köket och skorstenen uppifrån tror jag skulle underlätta.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Ta ut en sotare, antingen så är det en ventilationskanal eller anslutning för spis. Oavsett så behöver den besiktas för att fastställa detta.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag tror att hus på den tiden ofta hade frånluftskanaler för ventilation i skorstenen. Den kan gå att använda till en eldstad ändå. Men det är nog svårt att avgöra på bilden. Det måste vara en kanal som inte mynnar ut i några andra rum. Och den måste ha nog tjocka väggar. Sotaren eller någon som installerar eldstäder kan säkert svara på det. I mitt kök är en vedspis ansluten till vad som ursprungligen var en ventilationskanal.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Ta ut en sotare, antingen så är det en ventilationskanal eller anslutning för spis. Oavsett så behöver den besiktas för att fastställa detta.
Att fastställa om det är en ventilationspipa bör TS kunna göra själv, saknar pipan spår av sot är den avsedd för ventilation.

Hålet du har på bild är en frånluftskanalerna. Där kan du ansluta fläkten. Sen får du klättra upp på taket och kolla ner i skorstenen och se om det finns en rökkanal sen tidigare (spår av svart sot). Vilket bör finnas då -det är en rejäl murstock du har. Om det finns så kan en bra murare knacka hål i murstocken på önskad plats och ansluta din vedspis till rätt kanal. Förmodligen får du dra dra en insats i rökkanalen eller glidgjuta en isolering för att täta kanalen. Det kan muraren kolla och också göra ev jobb.

Är huset byggt 1948 så stod det med all sannolikhet en vedspis i köket från början. Titta efter ett igenmurat hål på ca en halvmeter över golvet under imkanalen.
Det går inte att förutsätta att en kanal som inte var rökkanal från början kan användas till en eldstad!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Osannolikt att det var vedspis från början i ett hus byggt 48. Då hade elspisarna slagit igenom (om det nu inte rentav fanns stadsgas i området) men det kan ändå finnas en användbar rökkanal.

Mitt hus byggt 42 hade elspis men det fanns ett vedeldat bykkar i källaren. När jag byggde om för 15 år sedan så satte jag in vedspis i köket. Den kopplades in på kanalen som var avsedd för bykkaret. Kanalen bottnades ut vid spisanslutningen och så sattes en sotlucka precis ovanför spisen och ett spjäll lite högre upp.

En ventilationskanal går troligen inte att använda. Väggarna till ventilationskanaler brukade muras tunnare än rökkanaler, för tunna för att vara godkänt som rökkanal. Dessutom är det ofta flera öppningar till samma ventilationskanal.

Om du hittar en användbar rökkanal så kan det ändå vara svårt att få till det eftersom spisen måste monteras med rökanslutningen där kanalen finns. Man kan ju flytta spisen lite genom att välja mellan en högerrökare och en vänsterrökare men därutöver är det svårt att flytta den i sidled.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det var nog olika när man slutade sätta vedspis vid nybygge men helt väck var den nog inte förrän på 50-talet. Mitt förra hus var byggt 1937 och hade el, vedspis och vattenburen värme med panna i källaren. Elspis fick det i mitten på 50-talet. Nuvarande hus är byggt 1957 och har inte haft vedspis men vedpanna från början.

F fribygg skrev:
Att fastställa om det är en ventilationspipa bör TS kunna göra själv, saknar pipan spår av sot är den avsedd för ventilation.
Oavsett om det är en ventilationspipa eller ej så kan den gå att använda. En bedömning som en sotare normalt är kompetent att göra, då kan även skicket på murstocken bedömas.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Oavsett om det är en ventilationspipa eller ej så kan den gå att använda. En bedömning som en sotare normalt är kompetent att göra, då kan även skicket på murstocken bedömas.
Jorå, men att leta om det finns en pipa avsedd för eldning bör TS kunna göra själv.

Oj var många svar, vad intressant! Vad jag minns ifrån förra ägaren så är det en kanal för kaminen i vardagsrummet (samma plan som köket. En på ovanvåningen för en framtida kamin.

I källaren finns också ett hål, som är sotigt. Detta är väl till en gammal olja/vedpanna antar jag.

Huset saknar idag en köksfläkt utan har kolfilter.

så, kolla om det är sotigt? Tänker att oavsett dra en insats är aktuellt, så om pipan går hela vägen upp är det görbart ?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.