Enligt branchreglerna skall våtrumsmattan limmas på dörrkarmen om det finns glipa mellan vägg och karm. Men hur får man det snyggt? Finns det karmar med en fördjupning på 3mm i yttre delen som man kan limma mattan mot så att en list sedan täcker skarven (dvs landar snygt mot karmen), eller lister som är olika höga på de båda sidorna? Om inte så syns ju mattan mellan listen och karmen...?
Jag får kanske plocka fram överhandsfräsen och skapa en sådan fördjupning i karmen. Någon som råkat ut för detta?

surris
P Petlo skrev:
Enligt branchreglerna skall våtrumsmattan limmas på dörrkarmen om det finns glipa mellan vägg och karm. Men hur får man det snyggt? Finns det karmar med en fördjupning på 3mm i yttre delen som man kan limma mattan mot så att en list sedan täcker skarven (dvs landar snygt mot karmen), eller lister som är olika höga på de båda sidorna? Om inte så syns ju mattan mellan listen och karmen...?
Jag får kanske plocka fram överhandsfräsen och skapa en sådan fördjupning i karmen. Någon som råkat ut för detta?
Våtrumsmatta för väg brukar vara ca 1mm. Den ojämnheten brukar ett normalt foder ta upp.

Det beror väl på var under listen våtrumsmattan tar slut. Med buktig insida på listen så funkar det om mattan slutar i mittersta delen av listen, men ytan på karmen som mattan skall limmas mot är bara 15mm och 10mm av dom lär man använda. Det betyder att det är listens sista 4-5mm som skall ta upp den där millimetern.

[liten stund senare]
Tittade på måttsatta beskrivningar av foderlister (träguiden.se) och där angav man radien på buktingen på listens baksida till 165mm och 3mm breda platta ytor längs listens kant. Efter lite sinus&cosinus-räknande måste man alltså in ca 21mm från listens kant för att få bukten att bli mer än 1mm. En 43mm bred list kommer då bara upp i över 1mm buktning precis i mitten, och även med en 69-list måste man in 21mm - och då är inte mattkanten på dörrkarmen längre.
Ledsen för detta. Skall se om jag kan ta några bilder när jag kommer till det momentet om några dagar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.