Byggahus.se

Rätt monterade radiatorer?

Status:
Stängd
  1. R
    Bannad · 66 inlägg

Rignin

Bannad
    I 2 rum är det nyare tvådelade av plåt med grövre rör åt ytterväggen som blir varmast och mindre inåt så det blir kallast. Är det rätt och emot frysning eller felmonterat?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad har du för värmekälla och hur styrs värmen

3. R
    Bannad · 66 inlägg

Rignin

Bannad
    Kombipanna med regulator och termostater, vad det nu har med monteringen att göra,

4. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du har ett s.k. 60 -80 system och kan få ut hög temp på radiatorena
    Det har att göra med ytan som dom har för att avge värme , stor yta mindre varmt vatten , liten yta varmare vatten för att uppnå rätt avgiven värme
    Sitter det större dubbelelement under ett fönster och yttervägg så avger det mera värme och förhindrar kallras från fönster och kyla från väggen bättre än ett enkelt , sen om det är grövre rör till den , och dom fortsätter till ett annat med smalare rör , har röris eller vem som gjort jobbet tänkt på flödet i rören .
    Ett enkelelement placeras med fördel längre in i rummet , då ett tillskott där inte behöver vara så stort
    Så din undran om det är något fel med montaget , tror inte det

• Laddar…
  6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Man måste alltid starta på ruta ett för att kunna förklara och ge ett vettigt svar

7. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Nu vet jag inte om du syftar på mig, ts eller oss båda. Frågan är fortfarande förvirrande. Vari skulle felet ligga. Det begriper jag fortfarande inte.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det kanske blev lite kors här :sleep: du frågade nog TS och jag svarade dig :)
    Jag försökte ge en bild av det han frågade om , TS kan kanske inte så mycket om VVS därav frågan , han var kanske lite villrådig med olika rördim , men hoppas att han fått ett svar som
    var till fylles , annars får han komma tillbaka , med ja eller nej , det är alltid bra :)

9. R
    Bannad · 66 inlägg

Rignin

Bannad
    Med ett fel möjligen, ingen luftspalt mellan vägg och bräda.

• Laddar…
  10. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Det är ju utmärkt att ni förstår varandra! Men jag försöker förstå installationsbeskrivningen för min inte syn, men det är suddigt! Det finns en mp2 radiator och ett annat mindre element. Men sedan...

11. R
    Bannad · 66 inlägg

Rignin

Bannad
    Hittar ingen bild tyvärr

12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Jag vet inte riktigt men ha säger grövre rör och tillägger mindre sen , verkar som att det kan vara 20 till första och 15 till nästa radiator enligt min tolkning , är ju inget fel i ett sådant montage

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kan du fota på det som du tycker är konstigt i dina ögon och lägga in

14. D
    Besserwisser · E · 17 983 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag tror ärligt talat inte att liteavvarje förstår heller. Det kommer endel tvärsäkra felaktiga svar från det hållet. Jag får inte ihop svaret med frågan.
    Men tydligen är ju TS nöjd med svaret.

Edit: Nu kom det inlägg emellan.
    Jag tycker att det verkar som att TS pratar om en radiator.

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    NU är vi tillbaka på ruta ett i den här tråden och du kommenterar igen FEL FEL
    Ta över här nu till 100% och tala om för TS allt som har med hans fråga att göra
    Jag hoppar av igen och överlämnar det här till dig med varm hand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.