wolv skrev:
Jag förstår syftet med en detaljplan. Det är en viss skillnad på ett aluminumsmältverk och ett dubbelgarage, men jag förstår poängen, absolut. Grejjen är den att när vi köpte huset så utgick jag ifrån att det inte var ett detaljplanerat område. För att bespara någon besserwisser besväret - det var naturligtvis otroligt nonchalant och klantigt av mig att inte kolla upp det innan vi hostade upp degen. :x
Området är nämligen ett myller och ingenting är liksom ordnat. Det känns som ett sådant typiskt hej-och-hå område som aldrig brukar vara detaljplanerade. Håller heller inte med om att kommunen är "generös" när de tillåter mig att bebygga blott 6% av tomtytan.
Jag inser att jag antingen får riva gäststugan eller gilla läget och eventuella bygga ett löjligt litet attefallsgarage.

Om man skulle göra en avstyckning som aedwall föreslår, skulle jag då bli tvingad att ansluta VA till den tomten också, med dess fasta kostnader och allt det innebär?
Vad säger detaljplanen om minsta fastighetsstorlek för din fastighet? Det är avgörande för om du får stycka.

Det är skillnad på att detaljplanen är generös i allmänhet och att den har generös byggrätt för komplementbyggnader. Det tidigare har jag aldrig påstått eftersom jag inte vet tillräckligt om byggrätten för att avgöra det.

Har du en avstyckad tomt med upprättad förbindelsepunkt för VA så måste du betala anslutningsavgift för VA ja. Men lite beroende på hur VA-taxan ser ut i din kommun så borde lägenhetsavgiften för styckningslotten vara lägre än vad som redan är betalat i anslutning för din fastighet.

Och angående förslaget om att stycka för att bygga garage på styckningslotten blir nog även det svårt tyvärr.

En komplementbyggnad är ett komplement till en huvudbyggnad. Vilket medför att det måste finnas en huvudbyggnad (eller lov) på fastigheten för att du ska få bygglov för komplementbyggnad.

aedwall skrev:
Gör en fastighetsdelning och bygg garaget på den avstyckade tomten...
Normalt sett så måste det finnas en "huvudbyggnad" på fastigheten för att du skall få bygga en komplementbyggnad (ett garage)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tänkte bara återkoppla och berätta vad som hänt.
Jag är i färd med att planera för ett Attefallsgarage. Jag accepterar faktum, men gillar det inte. Om jag blir politiker på äldre dar (dock mkt osannolikt) så kommer jag att jobba för mer flexibla byggregler där det tillåts bedömningar från fall till fall och där det tillåts att man använder det s.k. "sunda förnuftet". I Sverige är kampen mot korruption överordnat resultat och det känns ibland som att man gett upp hoppet om varje människas vilja att faktiskt göra rätt för sig.

Jag får inte mitt drömgarage, men jag kan iaf så småningom få hem en av mina 2 bilar som står 40 mil bort. Förhoppningsvis står det klart till hösten! :)

Provade du ens att söka bygglov?? Ibland är det ju inte så svårt att få igenom bygglov trots detaljplaner.

Bygg ut huset och flytta tvättstuga dit, riv befintligtföråd/tvättstuga du har och bygg 60 kvadrat garage med loft så har du din förvaring och gäststuga.

Lika så brukar det ju inte vara en omöjlighet att få igenom det som en mindre avvikelse, om du hänvisar till att tex huset är mindre än vad som är max tillåtet.

Redigerat:
Mikael_L
Och uppåt 20 kvm (10%) överyta kan man nog med lite tur få godkänt som "liten avvikelse".

Och där har du lite trumf på hand iom den (för området) stora tomten.

O
Mikael_L skrev:
Och uppåt 20 kvm (10%) överyta kan man nog med lite tur få godkänt som "liten avvikelse".

Och där har du lite trumf på hand iom den (för området) stora tomten.
Jag misstänker tyvärr att 10% är lite för mycket att få igenom.... Dock vet jag att det finns viss tolerans...

O
wolv skrev:
Tänkte bara återkoppla och berätta vad som hänt.
Jag är i färd med att planera för ett Attefallsgarage. Jag accepterar faktum, men gillar det inte. Om jag blir politiker på äldre dar (dock mkt osannolikt) så kommer jag att jobba för mer flexibla byggregler där det tillåts bedömningar från fall till fall och där det tillåts att man använder det s.k. "sunda förnuftet". I Sverige är kampen mot korruption överordnat resultat och det känns ibland som att man gett upp hoppet om varje människas vilja att faktiskt göra rätt för sig.

Jag får inte mitt drömgarage, men jag kan iaf så småningom få hem en av mina 2 bilar som står 40 mil bort. Förhoppningsvis står det klart till hösten! :)
Trevligt med en återkoppling.

Dock skulle det inte fungera med flexibla regler. Hur skulle man då kunna veta vad som är rätt eller fel? Om man varje gång kan flexa lite... När det gäller byggen så finns det många gånger en detaljplan som bestämmer vad man får bygga. Tyvärr kan då dessa detaljplaner vara negativt för en själv, men man måste sätta en övre gräns...

Nja, upp till 10% är snarare praxis idag, vilket fått dagens detaljplanearkitekter att ta det med i beräkningen. Dvs, om kommunen vill att det byggs max 200 kvm stora hus i ett område, skriver man "max 180 kvm" i nya detaljplanen eftersom man räknar med att folk kommer att söka (och få beviljat) ytterligare ca 18 kvm...

Snurrigt, javisst!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.