Hej! Precis flyttat in i ett hus från 1930 med självdrag och på båda kattvindarna så ser det ut såhär på golvet. För en lekman som mig är det svårt att bedöma vad det är och om det är farligt men ser ju onekligen ut som mögel. Ser egentligen bara tillväxt på golvet (väggar och tak ser ok ut vid en första anblick) och vet att de som bodde här innan har använt kattvindarna som förvaring under en längre tid. Det luktar inte mögel vad jag kan känna, ej stickande eller unket, utan mest som en klassisk vind.
Några frågor som jag verkligen skulle uppskatta svar på:
- Skulle påväxten kunna vara ett resultat av att det stått organiskt material direkt mot det kalla golvet? Brädorna känns inte fuktiga eller ruttna när jag trycker på dem, men har ej mätt fukten ordentligt med en fuktmätare.
- Bör vi avstå från att använda rummet där luckan till kattvinden finns som sovrum? Känner ingen som helst lukt här inne och inget nämnvärt drag från luckan. Har en luftrenare i rummet som rapporterar bra inomhusklimat, men ingen aning om den plockar upp mögel.
Vi planerar att åtgärda ventilationen i hela huset det kommande året.
Några frågor som jag verkligen skulle uppskatta svar på:
- Skulle påväxten kunna vara ett resultat av att det stått organiskt material direkt mot det kalla golvet? Brädorna känns inte fuktiga eller ruttna när jag trycker på dem, men har ej mätt fukten ordentligt med en fuktmätare.
- Bör vi avstå från att använda rummet där luckan till kattvinden finns som sovrum? Känner ingen som helst lukt här inne och inget nämnvärt drag från luckan. Har en luftrenare i rummet som rapporterar bra inomhusklimat, men ingen aning om den plockar upp mögel.
Vi planerar att åtgärda ventilationen i hela huset det kommande året.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Detta ser inte ut som mögel utan någon vätska som stänkt och droppat runt, typ svart motorolja någon gång i historien. Gamla hus som inte är allt för misshandlade med läckande tak brukar inte ha problem med fuktig och möglig vind - Problemen kommer när man börja prata om byta uppvärmningsystem som att gå ifrån oljepanna (även om det gått på elpatron sista 15 åren) och skorstensstocken inte längre värms och tilläggsisolering...
Tack för svar. Ja, vet från besiktning att det ex är ytlig påväxt på innertaket som följd av undermålig ventilation men blev lite fundersam iom att det är ett sovrum i anslutning till kattvinden så det känns lite ”närmre” nu. Något du hade tänkt på gällande att ha som sovplats för ett barn? Tänker att det kan vara extra känsligt.Intet skrev:
Tack för svar. Hm, intressant teori - det är såhär på båda kattvindarna ganska utbrett så ganska mycket spill om det skulle vara så men givetvis möjligt. Vi ska byta både installera någon form av mekanisk ventilation samt byta värmesystem (har direktverkande el idag) men förhoppningsvis gör det bara klimatet i huset bättre förutsatt att det blir rätt installerat 😊X xxargs skrev:Detta ser inte ut som mögel utan någon vätska som stänkt och droppat runt, typ svart motorolja någon gång i historien. Gamla hus som inte är allt för misshandlade med läckande tak brukar inte ha problem med fuktig och möglig vind - Problemen kommer när man börja prata om byta uppvärmningsystem som att gå ifrån oljepanna (även om det gått på elpatron sista 15 åren) och skorstensstocken inte längre värms och tilläggsisolering...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden