25 909 läst ·
150 svar
26k läst
150 svar
Mögel på reglar till altan, tips?
du har ingen aning om vad du pratar om.Jonatan79 skrev:
en modern panel som är obehandlad hade ruttnat omgående på hus idag.
anledningen att man inte målade hus för i tiden var att man använde byggde på ett helt annat sätt.
man använde timmer av en helt annan kvalite, alltid tätvuxet med hög andel kärnved med hög hartshalt. Man hade inga kvistar i materialet. sedan byggdes husen på bästa ställena för att underlätta för dränering.
nu gör vi tvärtom, snabbvuxet virke i tunna dimmensioner utan kärnved och låg hartshalt i dåliga områden.
detta gjorde att panelen började ruttna och man började då behandla panelen för att motverka detta.
hur kan man ens tror något annat?
tack för bra svar! Yes har tänkt stadga upp mer, ville bara få upp skiten innan vintern kom :-DKarrock skrev:
Ska jag inte ta mig an möglet innan jag penslar på med olja/impregnering?
Vad är det för trams. Finns obehandlade (järnvitriol) fasader dokumenterade här på forumet som suttit i årtionden, som fortfarande är bra. Min har bara suttit i fyra år, men är både vacker och fri från röta. Kan tillägga att även ändträet är helt obehandlat.A Aunty skrev:
Som redan nämnt är det viktigt med luftspalt så det torkar.
Kom hem till mig och titta så ser du att du har fel. Jag kan slänga in kaffe och semla i erbjudandet om du kommer innan ungarna ätit upp alla.A Aunty skrev:du har ingen aning om vad du pratar om.
anledningen att man inte målade hus för i tiden var att man använde byggde på ett helt annat sätt.
man använde timmer av en helt annan kvalite, alltid tätvuxet med hög andel kärnved med hög hartshalt. Man hade inga kvistar i materialet. sedan byggdes husen på bästa ställena för att underlätta för dränering.
nu gör vi tvärtom, snabbvuxet virke i tunna dimmensioner utan kärnved och låg hartshalt i dåliga områden.
detta gjorde att panelen började ruttna och man började då behandla panelen för att motverka detta.
Jag har en viss aning om vad jag pratat om då jag byggt två hus själv som behandlats med järn och tjärvitriol. Det är väl en stor fördel att människan tänker olika och testar olika metoder, hur skulle världen se ut annars tror du? Jag säger inte åt dig hur du ska göra eller tro, gör som du vill, tro vad du vill.A Aunty skrev:du har ingen aning om vad du pratar om.
Och vad har detta med ts frågor att göra? Han har använt någon Flüggerprodukt…Jonatan79 skrev:
Jag har en viss aning om vad jag pratat om då jag byggt två hus själv som behandlats med järn och tjärvitriol. Det är väl en stor fördel att människan tänker olika och testar olika metoder, hur skulle världen se ut annars tror du? Jag säger inte åt dig hur du ska göra eller tro, gör som du vill, tro vad du vill.
Minnie Mesola skrev:
men du ger ju mig bara rätt, erkänner att man måste behandla fasaden.Jonatan79 skrev:
Jag har en viss aning om vad jag pratat om då jag byggt två hus själv som behandlats med järn och tjärvitriol. Det är väl en stor fördel att människan tänker olika och testar olika metoder, hur skulle världen se ut annars tror du? Jag säger inte åt dig hur du ska göra eller tro, gör som du vill, tro vad du vill.
du har ju behandlat din fasad med tjärvitriol.
du sa ju att man inte behövde behandla virke kunde ha det som det var på en fasad bara det finns en luftspalt.
Precis, både och går bra, det går även bra att måla om man gillar det.A Aunty skrev:
N nybyggarn3 skrev:Vad är det för trams. Finns obehandlade (järnvitriol) fasader dokumenterade här på forumet som suttit i årtionden, som fortfarande är bra. Min har bara suttit i fyra år, men är både vacker och fri från röta. Kan tillägga att även ändträet är helt obehandlat.
Som redan nämnt är det viktigt med luftspalt så det torkar.
jo men frågan var om det går bra att ha obehandlad virke som fasad som du sa?Jonatan79 skrev:
du sa att det inte hjälper att måla och du aldri skulle göra det?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Om reglarna inte ligger direkt på marken eller det blir stående pölar ovanpå fyller tryckimpregneringen endast den viktiga funktionen att öka vinsten hos försäljaren.Nissens skrev:
Jag har svårt att tro att tryckimpregnering inte gör någon skillnad. Tvärtom, så tror jag att tryckimpregneringen fyller en viktig funktion. Den är dessutom inte bara en ytbehandling, utan gåtär genom hela virket.
Jag skulle aldrig bygga en altanstomme med oimpregnerat virke. Det du ser är ju bara början av nedbrytningen, om 10-15 år kommer det att se förskräckligt ut. Reglarna är som svampar, det är inget kärnvirke i dem direkt.