A Aunty skrev:
så varför målar vi fasader då?
det vill jag också ha svar på! Kanske för att svensken är ett folk som gör som alla andra, inte tänker självständigt, analyserar alternativa metoder och orkar bry sig?

• Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
A Aunty skrev:
men anser du också att impregnerat inte fyller någon funktion utan har lika lång livsläng som obehandlatvirke?
Inte alls. Tryckt virke har bättre motståndskraft mot röta.

Minnie

• Gilla
Aunty
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
det vill jag också ha svar på! Kanske för att svensken är ett folk som gör som alla andra, inte tänker självständigt, analyserar alternativa metoder och orkar bry sig?
du har ingen aning om vad du pratar om.

en modern panel som är obehandlad hade ruttnat omgående på hus idag.

anledningen att man inte målade hus för i tiden var att man använde byggde på ett helt annat sätt.
man använde timmer av en helt annan kvalite, alltid tätvuxet med hög andel kärnved med hög hartshalt. Man hade inga kvistar i materialet. sedan byggdes husen på bästa ställena för att underlätta för dränering.

nu gör vi tvärtom, snabbvuxet virke i tunna dimmensioner utan kärnved och låg hartshalt i dåliga områden.

detta gjorde att panelen började ruttna och man började då behandla panelen för att motverka detta.
hur kan man ens tror något annat?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Gör samma behandling som på de andra sidorna, om det känns bättre.

Passa även på att skruva balkskorna ordentligt, och ställ klossar under stödbenen. Ser ut nu som bara 4 ankarskruv in i bärlinan på väggen och 6 ca 6*100 skruvar som håller benen.
tack för bra svar! Yes har tänkt stadga upp mer, ville bara få upp skiten innan vintern kom :-D

Ska jag inte ta mig an möglet innan jag penslar på med olja/impregnering? :-P

A Aunty skrev:
nä det stämmer inte alls, hade han lämnat den obehandlad hade rötsvampar angripit material ganska omgående.

Vad menar du att en luftspalt hade spelat för roll, det är ju inte därför man har en luftspalt?
Vad är det för trams. Finns obehandlade (järnvitriol) fasader dokumenterade här på forumet som suttit i årtionden, som fortfarande är bra. Min har bara suttit i fyra år, men är både vacker och fri från röta. Kan tillägga att även ändträet är helt obehandlat.

Som redan nämnt är det viktigt med luftspalt så det torkar.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Har du något obehandlat att jämföra med ?
Jadå, ett antal jakttorn som ruttnat sönder, sedan jag gick över till tryckimpregnerat har underhållet minskat drastiskt. :)

• Gilla
  • Haha
Bendish och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:

anledningen att man inte målade hus för i tiden var att man använde byggde på ett helt annat sätt.
man använde timmer av en helt annan kvalite, alltid tätvuxet med hög andel kärnved med hög hartshalt. Man hade inga kvistar i materialet. sedan byggdes husen på bästa ställena för att underlätta för dränering.

nu gör vi tvärtom, snabbvuxet virke i tunna dimmensioner utan kärnved och låg hartshalt i dåliga områden.

detta gjorde att panelen började ruttna och man började då behandla panelen för att motverka detta.
Kom hem till mig och titta så ser du att du har fel. Jag kan slänga in kaffe och semla i erbjudandet om du kommer innan ungarna ätit upp alla.

A Aunty skrev:

Jag har en viss aning om vad jag pratat om då jag byggt två hus själv som behandlats med järn och tjärvitriol. Det är väl en stor fördel att människan tänker olika och testar olika metoder, hur skulle världen se ut annars tror du? Jag säger inte åt dig hur du ska göra eller tro, gör som du vill, tro vad du vill.

Nissens
Jag har en viss aning om vad jag pratat om då jag byggt två hus själv som behandlats med järn och tjärvitriol. Det är väl en stor fördel att människan tänker olika och testar olika metoder, hur skulle världen se ut annars tror du? Jag säger inte åt dig hur du ska göra eller tro, gör som du vill, tro vad du vill.
Och vad har detta med ts frågor att göra? Han har använt någon Flüggerprodukt…

A
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Inte alls. Tryckt virke har bättre motståndskraft mot röta.

Minnie
men du ger ju mig bara rätt, erkänner att man måste behandla fasaden.
du har ju behandlat din fasad med tjärvitriol.

du sa ju att man inte behövde behandla virke kunde ha det som det var på en fasad bara det finns en luftspalt.

• Gilla
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men du ger ju mig bara rätt, erkänner att man måste behandla fasaden.
du har ju behandlat din fasad med tjärvitriol.

du sa ju att man inte behövde behandla virke kunde ha det som det var på en fasad bara det finns en luftspalt.
Precis, både och går bra, det går även bra att måla om man gillar det.

A
N nybyggarn3 skrev:
Vad är det för trams. Finns obehandlade (järnvitriol) fasader dokumenterade här på forumet som suttit i årtionden, som fortfarande är bra. Min har bara suttit i fyra år, men är både vacker och fri från röta. Kan tillägga att även ändträet är helt obehandlat.

Som redan nämnt är det viktigt med luftspalt så det torkar.
Precis, både och går bra, det går även bra att måla om man gillar det.
jo men frågan var om det går bra att ha obehandlad virke som fasad som du sa?
du sa att det inte hjälper att måla och du aldri skulle göra det?

Precis, det går utmärkt med obehandlad panel också, det vet de flesta...

A Aunty skrev:
jo men frågan var om det går bra att ha obehandlad virke som fasad som du sa?
du sa att det inte hjälper att måla och du aldri skulle göra det?
Vill man ha färg på kåken så måste man ju måla. Annars fungerar omålad oxå.

Magnus E K
Nissens Nissens skrev:
Jag har svårt att tro att tryckimpregnering inte gör någon skillnad. Tvärtom, så tror jag att tryckimpregneringen fyller en viktig funktion. Den är dessutom inte bara en ytbehandling, utan gåtär genom hela virket.

Jag skulle aldrig bygga en altanstomme med oimpregnerat virke. Det du ser är ju bara början av nedbrytningen, om 10-15 år kommer det att se förskräckligt ut. Reglarna är som svampar, det är inget kärnvirke i dem direkt.
Om reglarna inte ligger direkt på marken eller det blir stående pölar ovanpå fyller tryckimpregneringen endast den viktiga funktionen att öka vinsten hos försäljaren.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.