A
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag har sågat itu tryckimpregnerade reglar som stått några decennier utomhus, och visst hade tryckimpregneringen skyddat genom hela virket.

Har du inte koll på hur tryckimpregnering fungerar?
tror det är så enkelt att hon ser inte skillnad på splintveden och kärnveden

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frågan var inte trä liggande på marken, det har ingen.
men på fasad då, varför målar man fasaden?
Varför började man måla fasader om det inte fyller någon funktion?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Hur många år förlänger en tryckimpregnering reglars livslängd med då?
Bra fråga, hur många decennier det är vet jag inte, har inte råkat ut för röta i det ännu.

Det gör iaf jag inte! På gamla goda tiden behandlades fasader med slamfärg , som alla vet inte är speciellt skyddande i sig utan mer pga estetik. Dessa fasader kan klara sig flera hundra år. Frågan är varför folk behandlar fasader med täckfärg ?!

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bra fråga, hur många decennier det är vet jag inte, har inte råkat ut för röta i det ännu.
Har du något obehandlat att jämföra med ?

Nissens
Det gör iaf jag inte! På gamla goda tiden behandlades fasader med slamfärg , som alla vet inte är speciellt skyddande i sig utan mer pga estetik. Dessa fasader kan klara sig flera hundra år. Frågan är varför folk behandlar fasader med täckfärg ?!
Om du tror att slamfärg inte skyddar så har du verkligen ingen koll. Tror du fattiga bönder förr i tiden lade pengar på slamfärg av estetiska skäl??
Då får du läsa på lite.
Om jag minns rätt skyddar slamfärgen främst från UV strålningen som bryter ner träet.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att slamfärg inte skyddar så har du verkligen ingen koll. Tror du fattiga bönder förr i tiden lade pengar på slamfärg av estetiska skäl??
Då får du läsa på lite.
Klart det skyddar , jag skrev inte annat. Det var väl det enda och bästa som fanns då.

A
slamfärg innehåller iof järnvitrol som ger ett skydd mot mögel.

så enligt dig målar man hus för att det är snyggt endast?

inte för att det förhindrar fuktrörelse, sprickbildning, påväxt, röta, nedbrytning från UV-strålning?

A Aunty skrev:
slamfärg innehåller iof järnvitrol som ger ett skydd mot mögel.

så enligt dig målar man hus för att det är snyggt endast?

inte för att det förhindrar fuktrörelse, sprickbildning, påväxt, röta, nedbrytning från UV-strålning?
Det är ett väldigt litet skydd i tex järnvitriol. Bättre skydd med tex tjärvitriol. Jag har egen erfarenhet av de flesta sorts färger och frågar du mig skulle jag aldrig rek att bygga ett trähus och använda täckfärg.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
A
Klart det skyddar , jag skrev inte annat. Det var väl det enda och bästa som fanns då.
men anledningen att äldre hur klarade sig utan färg eller men slamfärg har ju självklart en helt annan anledning som nog alla här fattar.

sedan förändrades dom förutsättnignarna och då var man tvungen att hitta andra lösningar och då är måla en lösning klart samt impregnera en annan.
men hur kan du tror att man inte behöver det?

A
Det är ett väldigt litet skydd i tex järnvitriol. Bättre skydd med tex tjärvitriol. Jag har egen erfarenhet av de flesta sorts färger och frågar du mig skulle jag aldrig rek att bygga ett trähus och använda täckfärg.
så du skulle bygga ett vanligt moderns hus utan färg överhuvudtaget istället måla panelen?

A Aunty skrev:
så du skulle bygga ett vanligt moderns hus utan färg överhuvudtaget istället måla panelen?
Ja med tex tjärvitriol eller liknande. Många hus har tex ädelträpanel som inte behandlas alls och grånar vackert med tiden.

A
Ja med tex tjärvitriol eller liknande. Många hus har tex ädelträpanel som inte behandlas alls och grånar vackert med tiden.
fast det var inte det vi diskuterade, du kan inte ändra förutsättningarna.
vanlig obehandlat panel, målat eller ej på fasad?

du sa "Precis, du har täckmålat panelen. Hade du lämnat den obehandlad med luftspalt bakom hade du inte behövt underhålla nästan någonting…"

hur kan du tror att en obehandlad panel klarar sig lika bra som en målad panel även om det finns luftspalt?
tror du det?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fast det var inte det vi diskuterade, du kan inte ändra förutsättningarna.
vanlig obehandlat panel, målat eller ej på fasad?

du sa "Precis, du har täckmålat panelen. Hade du lämnat den obehandlad med luftspalt bakom hade du inte behövt underhålla nästan någonting…"

hur kan du tror att en obehandlad panel klarar sig lika bra som en målad panel även om det finns luftspalt?
tror du det?
Minst lika bra eller bättre om man håller koll på den då en målad panel kan ruttna och behöva bytas. Väldigt mycket underhåll och dyrt att måla om ett helt hus med täckfärg. En obehandlad panel kan borstas av eller tvättas vid behov.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
A
Minst lika bra eller bättre om man håller koll på den då en målad panel kan ruttna och behöva bytas. Väldigt mycket underhåll och dyrt att måla om ett helt hus med täckfärg. En obehandlad panel kan borstas av eller tvättas vid behov.
så varför målar vi fasader då?

• Gilla
MrJay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.