25 909 läst ·
150 svar
26k läst
150 svar
Mögel på reglar till altan, tips?
nä det stämmer inte alls, hade han lämnat den obehandlad hade rötsvampar angripit material ganska omgående.Jonatan79 skrev:
Vad menar du att en luftspalt hade spelat för roll, det är ju inte därför man har en luftspalt?
Hade du läst TS:starttråd skulle du förstått att han stod inför ett fullbordat faktum. När TS nämner "impregnering" på plats är det ytterst sannolikt att det inte skall dras dit en tryckimpregneringsanläggning, utan TS tänkte bestryka reglarna medelst pensel. För oss noviser var det tills nu uppenbart att impregneringsvätskan på inget vis "går genom hela virket", utan endast penetrerar de mest porösa delarna. Så här har du helt fel igen.Nissens skrev:
Jag har svårt att tro att tryckimpregnering inte gör någon skillnad. Tvärtom, så tror jag att tryckimpregneringen fyller en viktig funktion. Den är dessutom inte bara en ytbehandling, utan gåtär genom hela virket.
Jag skulle aldrig bygga en altanstomme med oimpregnerat virke. Det du ser är ju bara början av nedbrytningen, om 10-15 år kommer det att se förskräckligt ut. Reglarna är som svampar, det är inget kärnvirke i dem direkt.
Minnie
fat när man tryckimpregnerar virke så går impregneringer genom hela virket som behöver impregneras.Minnie Mesola skrev:
Hade du läst TS:starttråd skulle du förstått att han stod inför ett fullbordat faktum. När TS nämner "impregnering" på plats är det ytterst sannolikt att det inte skall dras dit en tryckimpregneringsanläggning, utan TS tänkte bestryka reglarna medelst pensel. För oss noviser var det tills nu uppenbart att impregneringsvätskan på inget vis "går genom hela virket", utan endast penetrerar de mest porösa delarna. Så här har du helt fel igen.
Minnie
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 890 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 890 inlägg
Gör samma behandling som på de andra sidorna, om det känns bättre.mwiderlov skrev:
Hej,
jag blev kompenserad av de som byggde mitt hus med trallvirke och reglar. Tyvärr råkade det ske ett missförstånd så fick obehandlade reglar. Försökte sälja dom men inget napp så bestämde mig för att behandla dom med Fluggers impregnering. Onlineexperterna sa att det inte skulle vara något problem att bara behandla ändträt och de smala långsidorna (det som ligger nedåt och uppåt när det är monterat.
Se bifogade bilder. Några tips på vad jag bör göra? Riva ut hela skiten? Behandla, hur? Inga problem, på med trallvirket bara?
Vissa reglar är inte drabbade alls och vissa ganska rejält.
Stort tack på förhand!
Passa även på att skruva balkskorna ordentligt, och ställ klossar under stödbenen. Ser ut nu som bara 4 ankarskruv in i bärlinan på väggen och 6 ca 6*100 skruvar som håller benen.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Hur många år förlänger en tryckimpregnering reglars livslängd med då?Nissens skrev:
- Hade de byggt den med tryckt virke så hade den sannolikt sett fin ut.
Nja. "Behöver impregneras" är ett fantasifullt begrepp för att i efterhand styrka sitt "eget" påstående. Eller hur?A Aunty skrev:
Minnie
men det hjälper klart inte.Jonatan79 skrev:
varför tror du man behandlar panel?
Det är ju klart för att annars möglar den och ruttnar.
man började behandla panel med slamfärg för det skyddar mot påväxt och linolja av den samma anledningen.
Färgen jämnar ut fuktrörelser i träet och minskar risken för sprickor, minskar påväxt samt skyddar mot UV-ljus som bryter ner träet.
vad menar du, impregnering går igenom hela virket som behöver impregneras.Minnie Mesola skrev:
det ända den inte går igenom är kärnveden men kärnveden har ju ett naturligt skydd mot röta.
impregneringen genom hela splintvenden men inte kärnveden, alltså blir allt virke röttålligt.
Ja, här är iaf en artikel där VD:n för Svensk träskyddsföreningen, självklart partiska men hävdar.Jonatan79 skrev:
impregnerat trä: minst 25-30år
obehandlat trä: 4-5 år
dock skulle jag bli förvånad om en obehandlad trä liggande på marken klarar ens 4 år som impregnerat virke klarar utan problem
https://www.tidningenbyggmaterial.s...t-miljopaverkan-bland-motsvarande-alternativ/
Nej, det är egen erfarenhet. Åtminstone efter 20 år ser det tryckimpregnerade virket intakt ut, till skillnad från träpanel som inte är tryckimpregnerad.Minnie Mesola skrev:
Detta är ingen raketforskning direkt. Tryckimpregnerat virke håller många år utan ytterligare behandling.
Nej, jag har sågat itu tryckimpregnerade reglar som stått några decennier utomhus (jakttorn), och visst hade tryckimpregneringen skyddat genom hela virket.Minnie Mesola skrev:
Har du inte koll på hur tryckimpregnering fungerar?
Okej vi är oense om det, kommer inte längre gällande det.Minnie Mesola skrev:
men anser du också att impregnerat inte fyller någon funktion utan har lika lång livsläng som obehandlatvirke?
Att det inte fyller någon funktion att måla en träfasad, den klarar sig ändå som @Jonatan79 hävdar.
Frågan var inte trä liggande på marken, det har ingen.A Aunty skrev: