Har en källarvägg som ligger under en inglasad altan/uterum (dvs. ingen direkt väderkontakt på yttervägen) men har ändå upptäckt att det varit en del saltutfällningar på denna vägg. Idag såg jag dessa prickar och började fundera om det kan vara mögel?

Trodde spontant inte att mögel växte på betong eftersom det är icke-organiskt men det var bara min magkänsla så kan verkligen ha fel :).

Vi dränerade om huset för 5 år men lämnade då denna vägg eftersom vi annars hade varit tvungna att riva uterummet men har börjat inse att vi nog behöver göra något åt denna vägg också. Bredvid uterummet ligger ett garage med en invändig källarnedgång som går in i rummet där bilden är tagen, och i denna källarnedgång har jag även noterat en hel del saltutfällningar och färg som har lossnat.

• Källarvägg med sprickor och mörka fläckar, möjliga saltutfällningar eller mögelpåväxt, från ett renoveringsprojekt under inglasad altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är mögel eller inte, spelar väl ingen roll? Som på sin bild ser det ut i massor av källare, bla. i min matkällare där hag vill ha det både kallt och inte för torrt.
Torka av väggen med lite klorvatten ifall det stör dig.

Ser ut att kunna vara en kombination av saltutfällningar och mögel. Tyder på mkt fukt.

Mögel växer inte på oorganiska mtrl såsom cementputs, men det spelar ingen roll i praktiken därför att alla mtrl får smutsbeläggningar efter ett tag. Smuts är organiskt, och med tillräckligt med fukt så trivs mögel utmärkt.

Så, här är det nog bara dränering som kan hjälpa. Det kan räcka att dränera runtom uterummet, men om fukten finns en bit upp på väggen så kan det vara att vattnet följer ev gruslager under uterummet och leds in till väggen. Då kanske uterummet måste bort så dräneringsskiktet kan läggas om så att det lutar bort från huset.

• Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Så, här är det nog bara dränering som kan hjälpa. Det kan räcka att dränera runtom uterummet,
Precis!

Gräv upp runt ditt uterum så gott det går utan att få sättningar i närliggande byggnader.
Gräv 60 cm djupare än källargolvet i huset, & lägg en rejäl duk med 32-64 makadam i första metern å återfyll sen.

Blir alltid sågspån, skäp mm i en putsning som kan mögla om man inte är supernoga i hela hanteringen.
Yes diskmedel brukar fungera bra allars klorin & sist Bentaltensid utblandad till ca 6%

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Tack för svaren! Har börjat fundera på att bygga om garaget som ligger mot uterummet så isåfall tar vi bort uterummet (åtminstone tillfälligt) så får se till att dränera om den väggen också då. Förra ägarna byggde uterummet men tror att det gjort ovanpå en befintlig altan som jag gissar funnits där sen huset byggdes 1970, så gissar att underlaget under altanen inte är det bästa...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.