Hejsan!

Är i mitt renoveringsprojekt hemma, nu ska jag fixa sista delen i källaren efter att jag fixat gillestugan.

Gillestugan hade reglad trävägg, så den biten var enkel att riva ner trådtapeten som var innan, ta bort det mesta pappret som var kvar och sen spärrmåla, spackla och måla och fixa biorummet och själva gillestugan.

Men, nu är det själva nergången till källaren där det är 2 betongväggar varav en är mot utsidan.

Inte märkt av någon lukt eller fukt.

Båda har haft trådtapet som jag rivit ner, kvar på väggen så sitter det papper som sitter som berget, testat att köra med slipmaskin, ångmaskin, disksvamp med varmt vatten och diskmedel.

Behöver jag få bort allt papper eller kan jag köra med slipmaskinen över hela väggarna för att rucka upp papperet innan jag går på nästa steg?

Efter det, så tänker jag en dispersionsprimer innan jag bredspacklar med betongspackel och sen kör en diffusionsöppen källarfärg?

Bumpar den här lite.
Jag har nu fått bort papperet.

Dock, på ena väggen (ytterväggen) så körde jag med grovrengörare och vinkelslip, så där är putsen i borta.

Jag har tänkt köra med cementspackel på den väggen så att den släpper igenom fukt, men måste jag putsa först eller kan jag spackla rätt på betongen?

Det är ingen fukt eller liknande, köpte en billig fuktmätare som inte visade något, den är även torr när man tar på den och luktar inget skumt. Testade även att tejpa fast lite plastfolie på den och ingen fukt samlades i den
På andra väggen (innervägg) hade jag tänkt använda vanligt spackel, är det ok?

Sen ska jag måla med en diffusionsöppen färg.

Edit: På andra väggen köpte jag Fiona Tapetborttagningsmedel och det funkade riktigt bra, så ångrar att jag inte upptäckte det medlet innan jag gick lös med grovrengöringsskivan och vinkelslipen på ytterväggen.... Hade damm över hela markplan efter det även fast jag plastat in trappan upp ur källaren.... Men det är lätt att vara efterklok.

• Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.