Hej! Jag är ny på forumet och ber om ursäkt ifall jag borde ha sökt i tidigare trådar men jag förstår inte hur man gör det. Oavsett så är det kanske en tillräckligt specifik fråga för att ställas i en ny tråd.

Vi har bott i huset (radhus från 1943) i åtta år och aldrig känt någon konstig lukt. Men på julafton började det lukta påtagligt av mögel i köket. Lukten har blivit starkare för varje dag. Den kommer från bänkskåpen under diskhon.

Vi har tagit bort socklarna och tittat under skåpen, dragit ut diskmaskinen och letat överallt men hittar inga tecken på mögel eller fukt.
Avloppsröret går rakt ner i förrådet under och det syns inget i taket där. Det luktar inget i rummet under heller.

Bifogar ett kort på där avloppet går ner. Vi har försökt städa där nere men det är ju möjligt att något har hamnat där som ligger och möglar.

Tar tacksamt emot alla tips på hur vi ska gå vidare!
 
  • Utrymme under diskbänk med avloppsrör och diverse skräp. Möjligt område för mögellukt som undersöks av husägare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni känner på rören och kopplingarna finns det någon punkt som kanske läcker vatten? Har ni något att mäta fuktkvot med kan ni mäta i brädorna som syns i botten, de som ser lite mörka ut är dom fuktiga?
Rör och kopplingar under golv med mörka brädor, delvis täckta av röd markering, möjligen indikerande fuktighet eller läckageområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
agoyinga
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Vi har känt längs rören och det är inte fuktigt någonstans.
De brädorna du har markerat på bilden är väggen (in mot grannen). Det ser ut som att det är en ljus och två mörkare brädor men det är en regel där den ljusa delen är uppåt och de som ser mörkare ut är lodrät vägg, om du förstår hur jag menar.
Träet känns inte fuktigt men vi har ingen fuktmätare.
 
Har ni luktat runt i hela rummet så att ni är säkra på att lukten kommer från där rören går? Ingen clementin som rullat in under/bakom en möbel?
 
  • Gilla
agoyinga
  • Laddar…
Ja det hade man ju kunnat hoppas på, men inget sådant tyvärr. Det är svårt att komma åt att se men jag har försökt fota åt olika håll nere i hålet och ser inget misstänkt.
 
  • Träflisor och spån inuti ett hålrum med träväggar, fotograferat i svag belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på spån och träflisor i ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni kan testa att ta en del spån som ligger närmast rören och stoppa i en plastpåse och förslut den. Gå sedan utomhus en stund, någon minut (så att näsan blir av med lukten från rummet) öppna sedan påsen och lukta i den. Luktar det på samma sätt som ni upplever i rummet eller inte?
 
  • Gilla
agoyinga
  • Laddar…
Är du säker på att lukten inte kommer från diskhon/vattenlåset?
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ni kan testa att ta en del spån som ligger närmast rören och stoppa i en plastpåse och förslut den. Gå sedan utomhus en stund, någon minut (så att näsan blir av med lukten från rummet) öppna sedan påsen och lukta i den. Luktar det på samma sätt som ni upplever i rummet eller inte?
Bra tips, ska genast testa!
 
D D_Anders skrev:
Är du säker på att lukten inte kommer från diskhon/vattenlåset?
Tror det. Det luktade faktiskt mögel ur diskhon för någon månad sen. Då hade jag dumt nog hällt ut en burk möglig surdeg i avloppet. Men då luktade det tydligt ur vasken också. Jag gjorde rent vattenlåset och rensade rören och det hjälpte.
Ingen aning om det kan vara relaterat. Det har aldrig luktat eller varit problem med stopp tidigare.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.