Hej! Jag är ny på forumet och ber om ursäkt ifall jag borde ha sökt i tidigare trådar men jag förstår inte hur man gör det. Oavsett så är det kanske en tillräckligt specifik fråga för att ställas i en ny tråd.
Vi har bott i huset (radhus från 1943) i åtta år och aldrig känt någon konstig lukt. Men på julafton började det lukta påtagligt av mögel i köket. Lukten har blivit starkare för varje dag. Den kommer från bänkskåpen under diskhon.
Vi har tagit bort socklarna och tittat under skåpen, dragit ut diskmaskinen och letat överallt men hittar inga tecken på mögel eller fukt.
Avloppsröret går rakt ner i förrådet under och det syns inget i taket där. Det luktar inget i rummet under heller.
Bifogar ett kort på där avloppet går ner. Vi har försökt städa där nere men det är ju möjligt att något har hamnat där som ligger och möglar.
Tar tacksamt emot alla tips på hur vi ska gå vidare!
Vi har bott i huset (radhus från 1943) i åtta år och aldrig känt någon konstig lukt. Men på julafton började det lukta påtagligt av mögel i köket. Lukten har blivit starkare för varje dag. Den kommer från bänkskåpen under diskhon.
Vi har tagit bort socklarna och tittat under skåpen, dragit ut diskmaskinen och letat överallt men hittar inga tecken på mögel eller fukt.
Avloppsröret går rakt ner i förrådet under och det syns inget i taket där. Det luktar inget i rummet under heller.
Bifogar ett kort på där avloppet går ner. Vi har försökt städa där nere men det är ju möjligt att något har hamnat där som ligger och möglar.
Tar tacksamt emot alla tips på hur vi ska gå vidare!
Tack för ditt svar!
Vi har känt längs rören och det är inte fuktigt någonstans.
De brädorna du har markerat på bilden är väggen (in mot grannen). Det ser ut som att det är en ljus och två mörkare brädor men det är en regel där den ljusa delen är uppåt och de som ser mörkare ut är lodrät vägg, om du förstår hur jag menar.
Träet känns inte fuktigt men vi har ingen fuktmätare.
Vi har känt längs rören och det är inte fuktigt någonstans.
De brädorna du har markerat på bilden är väggen (in mot grannen). Det ser ut som att det är en ljus och två mörkare brädor men det är en regel där den ljusa delen är uppåt och de som ser mörkare ut är lodrät vägg, om du förstår hur jag menar.
Träet känns inte fuktigt men vi har ingen fuktmätare.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ja det hade man ju kunnat hoppas på, men inget sådant tyvärr. Det är svårt att komma åt att se men jag har försökt fota åt olika håll nere i hålet och ser inget misstänkt.
Ni kan testa att ta en del spån som ligger närmast rören och stoppa i en plastpåse och förslut den. Gå sedan utomhus en stund, någon minut (så att näsan blir av med lukten från rummet) öppna sedan påsen och lukta i den. Luktar det på samma sätt som ni upplever i rummet eller inte?
Bra tips, ska genast testa!Centano skrev:
Tror det. Det luktade faktiskt mögel ur diskhon för någon månad sen. Då hade jag dumt nog hällt ut en burk möglig surdeg i avloppet. Men då luktade det tydligt ur vasken också. Jag gjorde rent vattenlåset och rensade rören och det hjälpte.D D_Anders skrev:
Ingen aning om det kan vara relaterat. Det har aldrig luktat eller varit problem med stopp tidigare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



