jag har problem med svartmögel på två ställen i mitt hus. Ena upptäckte jag när jag började riva i innertaket på nedervåningen och såg att plankorna hade mögel och isoleringen var helt svart på en 36m2 stor yta. Det är troligen pga inkorrekt fuktspärr. Men också ett ställe i taket där det ser ut att komma utifrån.
I den andra delen har det möglat betydligt mindre, men beror på ett gammalt läckage från expansionskärlet på vinden.
Jag har sprayat och skrubbat med mögelmedel, samt placerat värmefläkt och avfuktare. Men tror ni att det krävs en större ingrepp för att åtgärda det, och isåfall vad? Och vad är nästa steg efter det?
Jag har funderat på att ersätta de mörka träbalkarna mot nya. Och såklart ska jag upp på taket och undersöka takplattorna. Isoleringen är borttagen!
I den andra delen har det möglat betydligt mindre, men beror på ett gammalt läckage från expansionskärlet på vinden.
Jag har sprayat och skrubbat med mögelmedel, samt placerat värmefläkt och avfuktare. Men tror ni att det krävs en större ingrepp för att åtgärda det, och isåfall vad? Och vad är nästa steg efter det?
Jag har funderat på att ersätta de mörka träbalkarna mot nya. Och såklart ska jag upp på taket och undersöka takplattorna. Isoleringen är borttagen!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Bilder från fuktskada 1
Klicka här för att svara