Hej!
Sakta och säkert växer mögel till i taket på badrummet. Vit målad träskiva...
1. Vad ska man göra? Tvätta rent med nån mögeltvätt och måla eller?
2. Är det risk att det spridit sig?
3. Eller måste man byta ut taket?
4. Vad beror det på? Vi har en fläkt som vi kör ganska länge efter dusch...
MVH/ MrJames
Sakta och säkert växer mögel till i taket på badrummet. Vit målad träskiva...
1. Vad ska man göra? Tvätta rent med nån mögeltvätt och måla eller?
2. Är det risk att det spridit sig?
3. Eller måste man byta ut taket?
4. Vad beror det på? Vi har en fläkt som vi kör ganska länge efter dusch...
MVH/ MrJames
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Har skadan kommit plötsligt, eller har den växt fram?
Kan det finnas något ovanför som är boven i dramat?
Det första är väl att ge sig upp och testa att tvätta av med Alg/mögeltvätt. Är det bara väldigt ytligt, så fungerar det kanske sen att måla på nytt med en riktig våtrumsfärg. Är angreppet mer djupgående kanske taket måste åtgärdas mer fysiskt.
Det är ju bra att det finns en fläkt. Hur är det med kanalen från fläkten? Har fläkten fritt spelrum?
Kan det finnas något ovanför som är boven i dramat?
Det första är väl att ge sig upp och testa att tvätta av med Alg/mögeltvätt. Är det bara väldigt ytligt, så fungerar det kanske sen att måla på nytt med en riktig våtrumsfärg. Är angreppet mer djupgående kanske taket måste åtgärdas mer fysiskt.
Det är ju bra att det finns en fläkt. Hur är det med kanalen från fläkten? Har fläkten fritt spelrum?
Jag la märke till den för ca: 1 år sedan... Det började som en förgulnad ring och jag funderade på om det kanske varit så länge. Men det har gått väldigt sakta och man vänjer sig och ser inte direkt skillnad och nu hade jag inte tänkt på den ett tag...
Det är sovrum ovanför. Motsvarar mitt på golvet i sovrummet så det borde inte vara några konstigheter där. Tycker det verkar konstigt... bara en fläck och precis där.
Det är sovrum ovanför. Motsvarar mitt på golvet i sovrummet så det borde inte vara några konstigheter där. Tycker det verkar konstigt... bara en fläck och precis där.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
en gissning : kanske fläkten flytades en gång i tiden och det gamla ventilationsrör blev dåligt blindat så kan det ju vara så att ångan som sugs ut av den nya fläkten kondenserar och droppar ner på din takskiva just från en sån " ventilationsblindtarm". I början var det kanske litet gul rostig vatten och sen när skivan blev genomfuktig så kom också mögel. Orsaken måste finnas bakom träskivan, skulle kolla där innan målning. Riv ej taket men borra ett lagom stor håll som kan spacklas igen...
berätta vad du hittat
gaia
berätta vad du hittat
gaia
Håller med wsp. Ser absolut inte ut som något som börjar mögla på taket, snarare något som håller på att ta sig igenom. Antingen något vattenrör eller kanske fläktröret som läcker ut kondens?????? Bättre du river nu, så du inte väntar ett tag till. Risken finns att taket själv kommer ner om det är för dåligt åvanför. Sätt gärna ut bilder när du rivit, så vi kan se vad som orsakat det hela./ perra
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden